گزارش و تحلیل

سرمایه گذاران تعمق می کنند: آیا "دوشنبه سیاه" سرآغاز دوره سیاه بوده؟

© REUTERS / Eugene HoshikoТабло на Токийской фондовой бирже
Табло на Токийской фондовой бирже - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از حوادث فاجعه بار روز دوشنبه در بازار های جهانی این سوال مطرح شد: آیا موضوع سر عقبنشینی کوتاه مدت است و یا این حوادث حاکی از چرخش جدید وضع اقتصاد جهانی است؟

تحلیلگران و افراد حاضر در بازار،  فاقد جواب های ساده بوده ولی اکثرشان مایل اند فکر کنند که واکنش توام با ترس و وحشت به علایم رسیده از چین اغراق آمیز از آب در آمده است. به درجه بیشتر به این خاطر که سرمایه گذاران دچار شک شدند که مقامات پولی بتوانند به کمک آنها بشتابند.

از اواسط ژوئن شاخص بورس شانگهای حدود 40 درصد سقوط کرد ولی در مقایسه با اوت سال گذشته نرخ سهام چینی باز هم 40 درصد بیشتر است. علایم وخیم شدن اقتصاد چین اما نه بسیاز زیاد پدید آمدند و نزح یوان 3-4 درصد تنزل کرد.

تحلیلگران می گویند: ولی همه اینها بهانه نمی دهد که بتوانیم تغییر شدید روحیات در بازار را به این حوادث توضیح بدهیم.

روزنامه The New York Times نوشت: ولی چیزی که سرمایه گذاران را واقعا نگران کرده این بود که مقامات چین در طول هفته های اخیر برای حمایت از بازار گام های بی سابقه برداشتند ولی به نتیجه محسوسی  نرسیدند. این امر نشان داد که سران چین قادر نیستند نشست نرمی را برای اقتصاد  تامین کنند. و این خطرناک است.

Financial Times  نوشت: چین در طول 7 هفته اخیر برای نگهداری نرخ سهام 200 میلیارد دلار مصرف کرد و وقتی فهمید که کار بیهوده ای بود از دخالت ها دست کشید.

بر اثر حوادث در بازار چین نرخ مواد خام به شدت ضرر دیده. توضیح جزئی آن اینکه بازار های مواد خام به تقاضا از طرف چین در حال رشد سریع وابسته اند. علت دوم مهم — گزندپذیری این بازار ها بخاطر انتظار پایان یافتن عصر دلار های ارزان است.

تحلیلگران می گویند: در یک زمان اگر درجه ترس با تغییر نشانداد های اقتصاد در کشور های پیشرفته و امکان واقعی ورود چین به رکود، مقایسه شود، ترس و وحشت در بازار غیر منتاسب به نظر خواهد رسید.

نمونه آمریکا و اروپا از این لحاظ بسیار بارز است. در آنجا در طول یک هفته وضع بهره ها، رشد اقتصادی و درآمد های شرکت ها تغییر نکرده. اقتصاد آمریکا دارد پیشرفت می کند، درآمد های شرکت ها رو به افزایش است و مقدار اعتبار ها هم کاهش نمی یابد.

بازارهای سهام کشورهای خاورمیانه روز یکشبه 5% افت داشت - اسپوتنیک ایران
بازارهای سهام کشورهای خاورمیانه روز یکشبه 5% افت داشت

با این حال  روز دوشنبه شاخص Dow Jones Industrial Average  در یک موقع به میزان بیش از 1000 پوان سقوط کرد که کاهش بی سابقه این شاخص در طول موجودیت آن بود. سهام برخی شرکت های بزرگ دیگر در آن روز 20 درصد کاهش یافتند.

The Wall Street Journal  نوشت: یکی از عوامل نگران کننده سرمایه گذاران این است که مقامات جهانی پولی در سال های اخیر در فکر ابداع راهکار های جدید برای تشویق اقتصاد بوده و تا به حال از همه وسایل استفاده کردند و حالا برای اصلاح وضع بازار چیزی ندارند. مساعی بانک های مرکزی نیز سبب نشد که اقتصاد ها به رشد استوار رو آورند.

"اشوین آلانکار" کارشناس  Janus Capital Group Inc  به این روزنامه گفت: بازار ها به حال خودشان گذاشته شده و فدرال رزرو هم اینک  از سلاح خود استفاده کرده و یگانه کاری که برای بانک های مرکزی باقی مانده — بر نداشتن پول ها از بازار است.

"برند برگ" استراتژِیست Societe Generale  به آژانس Bloomberg  گفت: ما شاهد شلوغ  فروش هستیم. این شلوغ  ناشی از آهنگ رشد جهانی و گام های نامشخص فدرال رزرو در آینده نزدیک است.

یک تعداد افراد سهیم در بازار دامنه تزلزل های بازار در دوشنبه را  در رابطه با این می دانند که الان اکثر شرکت کنندگان بازار مرخصی رفته و در این موقعیت حتی تغییر کوچک عرضه و تقاضا موجب واکنش بالا تر از عادی می شود.

"اریک نیلسن" سر اقتصاددان بانک  UniCredit  به Financial Times  گفت: همه اینها مانند حمله افسردگی است که  به دشواری درمان می شود ولی تمرین تنفسی و گردش های طولانی می توانند کمک کنند. احساس  سراسیمگی در این مورد بی فایده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала