نظارت آمریکا بر یونان

© REUTERS / Yiannis Kourtoglouپرچم یونان در مغازه سوغاتی
پرچم یونان در مغازه سوغاتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای آمریکا اعلام ورشکستگی یونان یک فاجعه واقعی خواهد بود .

واشنگتن  با دقت زیاد بر هر آنچه در  یونان رخ می دهد نظارت می کند.  دورنمای گام های  شدیدی که این کشور ممکن است برای فروپاشی  اروپا بردارد  بهبچ وجه جزئی از نقشه های آمریکا  نیست.  به عقیده تحلیلگران همانا به این دلیل آمریکا  برای استفاده از قدرت تأثیرگذاری خود استفاده خواهد کرد تا همه چیز مثل گذشته باقی بماند.

 سوال » در یونان چه خبر است؟ » برای آمریکایی ها هر چه مبرم تر می شود.  تا کنون  در واشنگتن با چنین دقتی بر آنچه در قاره اروپا رخ می دهد نظارت نکرده بودند.  علت ساده است- آمریکایی ها  حساب کردند که خروج یونان از اتحادیه اروپا  برای آنها  به چه قیمتی انجام خواهد شد.  پس از آن واکنش زنجیره ای بروز خواهد کرد که هم برای اقتصاد اروپا و هم آمریکا  خیلی گران تمام خواهد شد.  مکانیزم های معاصر مالی با  نفوذ  زیاده از حد  هر کشور  در اقتصاد  کشور همسایه  بنا شده است.

دمیتری  سولونیکوف  رئیس  انستیتوی  رشد معاصر  دولتی در این خصوص گفت: یونان   کشوری است  که  مقدار بسیار زیاد  اوراق بهادار  در قالب  اوراق قرضه  خود ایجاد کرده است که در  بازار مالی جهان  در گردش است.  آمریکا تا حد زیادی این بازار را کنترل می کند و از آن به عنوان ابزار تأثیر گذاری   بر کل جهان  استفاده می کند.  از این رو سقوط اوراق قرضه یونان  و خودداری یونان از  بدهی  خارجی  بحران  بزرگی  در بازار مالی را بدنبال خواهد داشت. اوراق قرضه یونان در بانک های زیادی قراردارد که بر اساس آن  وام  دریافت شده و  اوراق جدید بهادار منتشر شده اند.  در صورتی که یونان ورشکسته  شود این  اوراق  آشغالی بیش نخواهند بود.  این اتفاق نه فقط در مورد  اوراق بهادار اروپا  بلکه آمریکا  نیز رخ خواهد داد.  صندوق بین المللی پول  و دیگر نهادهای  جهانی  مجبور می شوند گام های  غیر عادی بردارند.  تا کنون چنین اتفاقی نیفتاده بود که یکی از  اقتصادهای پیشرفته جهان در چنین شرایط مالی  ورشکسته اعلام شود.  اعلام ورشکستگی  بارها  مشاهده شده بود،  اما در شرایطی که  باعث فروپاشی بازار  جهانی شود  تا کنون  رخ نداده بود و تا کنون هیچ کس در چنین شرایطی کار نکرده است.

برای آمریکایی ها  اینگونه سناریو  یک فاجعه واقعی خواهد بود که عواقب برگشت ناپذیری خواهد داشت.  عملا می توان گفت که آمریکایی ها  در حال اجرای « جنگ ارزی» خود  بشکل آرام هستند  تا از منافع خود دفاع کنند.

دمیتری تراتاس  تحلیل گر مالی در این باره گفت:  به نظر من، در این شرایط آمریکا به نرخ دلار توجه می کند. آشکار است  که ارز اروپایی در زمینه  اخبار اقتصادی نه چندان خوب و  مشکلات با یونان  سقوط می کند. در آمریکا نگران این  نوع پیشرفت حوادث هستند.  زیرا مشخص است که برای  کشوری  که کالا ها و خدمات زیادی  صادر می کند  هر چه نرخ  ارز داخلی  پایین باشد  بهتر است.  این را « جنگ ارزی» می نامند.  اکنون تمام  ابر قدرتهای نیرومند جهان — آمریکا، اتحادیه اروپا ،  ژاپن، استرالیا  و چین در این « جنگ ارزی» شرکت دارند. آمریکا نگران  سقوط ارز اروپایی و  رشد دلار است.  در فصل پاییز  افزایش  سهام بانک فدرال  در نظر گرفته شده است که ممکن است باعث رشد دلار شود. اگر  رشد دلار ادامه یابد،  جذابیت کالاهای آمریکایی  و  خدمات کاهش خواهد یافت  و  آمریکا  با ضررهای قابل توجهی روبرو خواهد شد.

در نتیجه آمریکایی ها مجبور خواهند شد  برخورد خود نسبت به  اقتصاد اروپا  و مسائل آن را تصحیح کنند.  هر چند  عجیب به نظر می رسد، اما اگر قبلا آمریکا نمی خواست  اروپا  از نقطه نظر اقتصادی  متحد نیرومندی باشد،  با  تشدید عامل یونان  آن کشور مجبور می شود خط مشی خود را  تغییر بدهد.

دمیتری تراتاس در این خصوص گفت: به نظر می رسد که بی ثباتی  اروپا از نظر اقتصادی برای آمریکا مضر است.  از اینرو آمریکا از همه طرفین می خواهد  هر چه سریعتر به توافق برسند. از اتحادیه اروپا، گروه اروپایی، صندوق بین المللی پول  می خواهد  در رابطه با یونان  تن به سازش بدهند و از یونان می خواهد با اتحادیه اروپا زبان مشترک بیابد و  هر کاری که لازم باشد برای  حل و فصل این مسأله به انجام برساند.  هم اکنون آمریکایی ها نیازی به ناآرامی اروپایی ندارند. کلا  این اوضاع حاوی معنای  خاص جهانی است و برای آمریکا وجود رقیب  نه چندان قوی از نظر اقتصادی، شاید منفعتی در بر داشته باشد.  اما با توجه به  واقعیات اقتصادی آمریکا،  برای آمریکایی ها  بهتر است که  احتمال فروپاشی  اتحادیه اروپا رفع شود.

 نباید فراموش کرد که یونان عضو ناتوست و  این  یک موضوع کاملا  متفاوت است.  آمریکایی ها می دانند که فشار بر  یونان  ممکن است موجب برداشته شدن گام های شدیدی از سوی یونان شود.  به ویژه که مناسبات  آتن و مسکو در این اواخر  بهتر از هر زمان دیگری است.  همه اینها باعث آن می شود  که آمریکا  در رابطه با یونان انعطاف غیر عادی  سیاسی نشان بدهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала