گزارش و تحلیل

ایران در لیست شنود مکالمات تلفنی آمریکا- گفتگو با طهمورث غلامی کارشناس مسائل سیاسی

© Fotolia / Matthias BuehnerТелефонный коммутатор
Телефонный коммутатор - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نیویورک تایمز اعلام نموده است که ایالات متحده با شنود تماس تلفنی ایران در چند سال گذشته و با استفاده از برنامه های جاسوسی در تلاش بود تا رابطه ایران با گروه هایی چون حزب الله را که از سوی آمریکا تروریستی معرفی شده است زیر نظر بگیرد.

به منظور بررسی این موضوع به گفتگو با دکتر طهمورث غلامی- کارشناس مسائل سیاسی پرداختیم که خلاصه این گزارش به شرح زیر است و در فایل صوتی امکان دستیابی به گفتگوی کامل وجود دارد.

طبق منشور ملل متحد و اصول مدون حقوق بین الملل یکی از مهمترین حقوق کشورها حق حاکمیت است، یعنی در چارچوب یک جغرافیای مشخص شده این دولت است که حق اعمال حاکمیت دارد و هیچ دولت دیگری چنین اختیاری را ندارد، و در اصول اول منشور ملل آورده شده است که باید به حقوق ملل مختلف احترام گذاشته شود. طبق قوانین موجود در ارتباط با مباحث مربوط به رادیو، تلویزیون و شبکه های ماهواره ای نیز اگر برنامه ای با مباحث سیاسی و یا هرگونه موضوع مربوط به مسائل امنیتی کشوری تهیه گردد به مصابه دخالت مسقیم در حقوق داخلی یک کشور است. بی شک شنود تلفن نیز در این مقوله جای می گیرد و مصداق بارز و عینی مداخله در امور داخلی یک کشور و نقض حاکمیت آن قلمداد می شود. بنابراین، ما در حقوق بین الملل نه تنها هیچ اصلی نداریم که به آمریکا و هر کشور دیگری اجازه شنود مکالمات تلفنی را بدهد، بلکه آن را منع نموده و خواهان آن است که به حاکمیت کشورها احترام گذاشته شود.

حق شنود مکالمات تلفنی کاملا بر مبنای قانون داخلی آمریکا است و این اختیار را برای دولت این کشور ایجاد کرده است و هرگز از سوی نهادهای بین المللی چنین مجوزی صادر نشده است. بعد از حملات 11 سپتامبر کنگره به آمریکا این اجازه را داد تا به منظور مبارزه با تروریسم و ردیابی گروه های تروریستی و شناسایی احتمالی آنها، دست به هر اقدامی بزند. دامنه این اقدام به قدری وسیع بود که دولت آمریکا حتی شهروندان خود را نیز شنود می نماید و البته اعتراضات زیادی را به همراه داشت که عذرخواهی رئیس جمهور را به همراه داست. اگرچه من بعید می دانم که حتی در داخل آمریکا بحث شنود تلفن ها متوقف شده باشد. علاوه بر شهروندان آمریکایی، دولت این کشور حتی اقدام به شنود مکالمات تلفنی هم پیمانان اروپایی خود نموده است و البته من شنیدم که تلفن های ژاپن نیز شنود می شود و در توجیه این رفتار خود نیز تنها یک دلیل دارد و آن مبارزه با تروریسم می باشد. نکته در اینجاست که آمریکا در تلاش است تا یک قانون داخلی را تبدیل به یک حق بین المللی نماید. بنابراین این مسئله عملا پشتوانه بین المللی ندارد و تنها یک موضوع داخلی است که به خواست کنگره آمریکا قانونی شده است، و اجرای خارجی آن به بحث سیاست و قدرت باز می گردد.

اینکه چه افرادی برای شنود مکالمه تلفنی انتخاب می شوند باید بگویم واقعیت این است که بحث تروریسم برای پوشش کار است، یعنی وقتی آمریکا تلفن صدر اعظم آلمان و یا رئیس جمهور فرانسه را شنود می نماید، این اقدام که برای مبارزه با تروریسم نیست. آنها این بهانه را اعلام می کنند اما واقعیت در آن است که از این طریق یکسری سیاستهای امنیتی خود را در حوزه های غیر تروریسم پیش می برند. در واقع می توان گفت که این اقدام دو بعد دارد، یکی همانطور که اعلام می کنند مبارزه با تروریسم است که در میان کشورهای اروپایی بیشتر مربوط به گروه هایی می شود که مظنون به انجام اقدامات رادیکالی و تروریستی هستند و بعد دیگری که البته هرگز اعلام نمی کنند، آگاهی از سیاستها و برنامه های کشورهای دوست و دشمن است.

وقتی آمریکا اقدام به شنود مکالمات کشورهای هم پیمان و دوست خود می نماید، بی شک شنود مکالمات تلفنی ایران به عنوان یک کشور دشمن که آگاهی از سیاستهای آن در آینده دارای اهمیت است، صورت می گیرد. ایالات متحده همواره ایران را به عنوان کشوری که حامی تروریست است معرفی نموده بنابراین از بعد مبارزه با تروریسم شنود مکالمات ایران را توجیه می نمایند و از بعد سیاسی- امنیتی که دیگر جای خود دارد.  گفته شده یکسری آنتن در خاک افغانستان و نزدیک مرز ایران نصب شده است که هدف آن شنود مکالمات تلفنی ایران می باشد، صحت آن تا چه اندازه است من نمی دانم، اما در کل می خوام عرض کنم که شنود مکالمات ایران امر بعیدی نیست.

اعتراض کشورها در این مورد صرفا می تواند جنبه سمبلیک و نمادین داشته باشد، و بیشتر می تواند روی اعتبار و پرستیژ بین المللی آمریکا اثر داشته باشد. در عین حال ایران می تواند در عرصه بین المللی به همراه کشورهای دیگری که از این موضوع آسیب دیدند تلاش هایی نمایند و محدودیتهایی ایجاد نمایند. حتی در مورد فرانسه و آلمان هم اگرچه ایالات متحده رسما عذرخواهی نکرد، اما به صورت سربسته اشتباه خود را پذیرفت و اعلام کرد این کار اشتباه و بدون هماهنگی صورت گرفته است.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала