عراقچی: طی 15 سال ظرفیت تولید سوخت برای 5 تا 6 نیروگاه اتمی را خواهیم داشت

© REUTERS / Heinz-Peter Bader عراقچی: ممکن است مذاکرات هسته ای فراتر از مهلت تعیین شده برود
عراقچی: ممکن است مذاکرات هسته ای فراتر از مهلت تعیین شده برود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد کشور وی به احتمال زیاد برنامه 15 ساله پیشبرد صنعت اتمی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه داده و در این دوره تهران ظرفیت تولید سوخت برای 5 تا 6 نیروگاه اتمی را ایجاد خواهد کرد

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، عراقچی گفت:"غالباً برنامه تمام کشورها 10 ساله ارائه می شود، اما ما احتمالا برنامه 15 ساله به آژانس ارائه خواهیم داد که براساس برنامه ریزی ها در پایان برنامه یک میلیون سو تولید خواهد شد. براساس برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) ایران تا 8 سال در تولید ماشین های جدید محدودیت دارد، اما بعد از سال هشتم طبق برنامه خودمان شروع به تولید ماشین های IR6و IR8می کنیم. از طرف دیگر بحث برنامه خودمان در فاصله بین سال چهاردهم تا سال پانزدهم به یک میلیون سو خواهیم به طوری که 190 هزار سو یک نیروگاه را تامین می کند و در پایان 15 سال با تکمیل IR8ظرفیت تولید سوخت برای 5 تا 6 نیروگاه را خواهیم داشت".
معاون وزیر امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ایران طی 2 یا 3 ماه آینده برنامه غنی سازی خود را به آژانس بین المللی انرژی اتمی ارائه می کند، گفت: براساس برجام محدودیت ما در غنی سازی حدود 8 سال است و بعد از آن ایران می تواند طبق برنامه خود کار کند و این برنامه به هیچ وجه نیاز به تصویب در آژانس ندارد.
عراقچی خاطرنشان کرد ایران براساس برجام از ساخت تاسیسات جدید غنی سازی تا 15 سال منع شده است که در این رابطه باید بگویم که کشور به تاسیسات جدید در این حوزه نیاز نداشته و همان تاسیسات نطنز با ماشین های IR8نیازهای ما را تامین می کند و موضوعات مطرح شده در رابطه با 20 سال و 25 سال اصلا مربوط به محدودیت ها نمی شود، بلکه مربوط به نظارت بر تولید برخی از قطعات است.
تهران و گروه"1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) روز 14 ژوئیه در وین به توافق تاریخی درباره حل و فصل مساله هسته ای چندین ساله ایران رسیده و مذاکرات بسیار بغرنج آنها به انعقادبرنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منجر گردید که اجرای آن باعث لغو کامل تحریم های اقتصادی و مالی شورای امنیت سازمان ملل ، آمریکا و اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала