گزارش و تحلیل

مقامات اوکراین طرفداران سابق را دوباره جذب می کنند

© Sputnik / Stringerجناح راست
جناح راست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ویتالی زاخارچنکو وزیر کشور سابق اوکراین در گفتگو با خبرگزاری ریانووستی اظهار کرد که در آینده نزدیک درگیری شبه نظامیان «جناح راست و نیروهای ویژه پلیس اوکراین اجتناب ناپذیر خواهد بود.

وی معتقد است که حکومت کنونی قادر نیست شبه نظامیان را خلع سلاح کند. اوکراین کاملا جنایی شده و حتی شهروند عادی کشور نیز امکان زندگی و کار در شرایط عادی را ندارد. وی می گوید که «جناح راست» به عنوان یک قدرت سیاسی اپوزیسیون خواستار استعفای رییس جمهور، نخست وزیر و انحلال مجلس و حتی لغو توافقنامه مینسک شده است. با وجود برتری سایر احزاب از نظر تعداد و سازنده تر بودن آنها در کشور، جناح راست یک دشمن جدی برای حکومت شده، زیرا آنها رادیکال مسلح هستند که از تجربه نظامی برای گرفتن حکومت و مشارکت در عملیات تروریستی برخوردارند. آنها داوطلبانه سلاح را زمین نخواهند گذاشت. اگر اوضاع خراب شود، آنها به شکل پارتیزان درآمده و در جنگل ها پنهان می شوند و دست به اقدامات خرابکارانه از قبیل انفجار جاده ها و قطارها خواهند زد. آشوب و ترور و اقدامات پارتیزانی موضوع مورد علاقه آنهاست. تلاش برای نظم دادن به رفتارهای آنها و وارد کردن آنها به ارتش و پلیس هیچ نتیجه ای به دنبال ندارد. آنها نمی خواهند وارد این ساختار بشوند. حکومت هیچ راهی ندارد. مبارزه با آنها ممکن نیست، خلع سلاح هم نمی شوند، از طرفی نظم پذیر هم نیستند.

در واقع یک راه برای حکومت و مبارزه با این تشکیلات مسلح وجود دارد. این راه، عملیات ضد تروریستی در دانباس است. حکومت کنونی مایل به ادامه درگیری مسلحانه تا کشته شدن آخرین شبه نظامی و طرفداران آنهاست. وظیفه اصلی حکومت این است که نابودی شبه نظامیان طبیعی به نظر برسد. به عبارتی آنها در حین درگیری با شورشیان کشته می شوند. شبه نظامیان نیز متوجه هستند، به همین خاطر نمی خواهند در درگیری مستقیم حضور پیدا کنند و ترجیحشان این است که در نقش حامی باشند و نه مبارز.

علاوه بر این ها، شبه نظامیان نقش حامی تجارت های بزرگ و متوسط و مبارزه کنندگان با غارتگران تاجران را در کشور ایفا می کنند. این در حقیقت کسب و کار غیرقانونی آنهاست. حکومت نمی تواند کاری بکند. وضعیت امنیت زندگی مردم در اوکراین به شدت بد شده است و مردم ناامید هستند. مردم به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و گردشگران دیگر به این کشور سفر نمی کنند. به عبارتی شکست سیستم امنیتی در کشور کاملا مشهود است.

به اعتقاد وزیر کشور سابق اوکراین که با نظر جامعه شناسان نیز مطابقت دارد، نیم و یا حتی بیش از نصف مردم کشور از شرایط راضی نیستند و از هیچ جنگی در شرق و حتی سیاست های پاروشنکو حمایت نمی کنند. اما مجبور هستند همه چیز را پنهان کنند، زیرا هر کس ناراضی باشد، بلافاصله سرکوب می شود. مجازات مخالفین حبس در زندان است. به همین خاطر فعلا مردم ساکت مانده اند و فقط نجوای نارضایتی می کنند. بیشتر مردم ناراضی اند. البته برخی نیز همچون جناح راست در کشور با سلاح می چرخد و حکومت را تهدید می کند. آنها خود را اپوزیسیون می نامند اما در واقع دزدان مسلح هستند. در زندگی سیاسی کشور تنش رخ داده و اقتصاد سیر نزولی دارد.       

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала