گزارش و تحلیل

کریمه نقطه اختلاف اصلی بین مسکو و آنکارا شده

© REUTERS / Umit BektasПрезидент Турции Реджеп Эрдоган прижимает к лицу турецкий флаг
Президент Турции Реджеп Эрдоган прижимает к лицу турецкий флаг - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در آنکارا کنگره جهانی تاتار های کریمه پایان یافت و شرکت کنندگان آن از روسیه بخاطر "نادیده گرفتن حق آزادی" این ملت کریمه بشدت نقد کردند. این اظهارات، جمعیت کریمه را تجزیه کرده و افرادی که از سیاست روسیه طرفداری می کردند از این بیانات منزجر شدند.

بر اثر همایش دو روزه، نمایندگان تاتار های کریمه از 12 کشور پیامی  خطاب به سازمان ملل متحد و محافل اجتماعی جهان پذیرفتند. این پیام شامل  مراجعه به آن است  که اعمال اخیر روسیه در مورد ملت تاتار کریمه پس از  انحلال خانات کریمه یک اقدام ملت کشی شناخته شود. مولفان این پیام ضمن محکوم کردن "الحاق کریمه" در ماه مارس 2014  مسکو را به "نادیده گرفتن آزادی و حقوق بنیادی تاتار های کریمه " متهم کردند.

مسوول رییس جمهور اوکراین در امور ملت کریمه "مصطفی جمیل اف"  و "رفعت چوباروف" رییس مجلس ملت تاتار های کریمه، این جلسه را سازمان دادند. چوباروف  به مقام رییس کنگره برگزیده شد. آقای "جمیل اف" دگراندیش نامی و مدافع حقوق ملت تاتار های کریمه از دریافت لقب افتخاری خودداری کرد. قبلا ورود هر دو آنها به کریمه "بخاطر فعالیت های مربوط به روشن کردن آتش اختلافات ملی"  ممنوع شده بود.

تاتار های کریمه طرفدار سیاست روسیه از سازمان دهندگان همایش آنکارا نقد کردند. "روسلان بعلبک" معاون نخست وزیر کریمه گفت که این همایش "بدون شرکت گسترده تاتار های ساکن کریمه" برگزار شده و "با تاتار های کریمه وجه مشترکی ندارد". "رستم تیمور علی اف" معاون سابق نخست وزیر کریمه در مصاحبه با روزنامه "کامرسانت" چاپ روسیه همین گفته و "مصطفی جمیل اف" را به "تشویق اختلاف ملی در خاک روسیه" متهم کرد.

Футболки с изображением президента России Владимира Путина в Москве - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ولادیمیر پوتین عازم کریمه می شود

آقای "تیمور علی اف" در مورد گفته های پترو پوروشنکو" رییس جمهور اوکراین نیز سخن گفت که در پیام خود خطاب به شرکت کنندگان آن کنگره برای اعطای "وضع اراضی خودمختار ملی کریمه در ترکیب دولت اوکراین" ابراز آمادگی کرده. "تیمور علی اف" بر این عقیده است که " آنها با یک برخورد سیستمی مبنی بر استفاده از تاتار های کریمه بعنوان عامل اصلی جهت برقراری بی ثباتی در این شبه جزیره روبرو شدند".

روز شنبه نمایندگان جمعیت تاتار های کریمه در نزدیکی سفارت ترکیه در مسکو یک  اقدام واکنشی را  انجام داده و از رجب طیب اردوغان خواستند که "از فعالیت های خلاف سازندگی "مصطفی جمیل اف" و "رفعت چوباروف" در خاک ترکیه جلوگیری شود". "تیمور بولگاکف" مسوول این اقدام اعلام کرد: در آنکارا افرادی جمع شدند که بطور غیر قانونی حق سخن گفتن از طرف ملت تاتار های کریمه را از آن خود کردند".

ولی بعید است که رجب طیب اردوغان به خواست برای ممانعت از فعالیت "آقایان  جمیل اف و چوبارف"  گوش فرا دهد. وی در پیام خود خطاب به آن کنگره نوشت: "آنکارا  الحاق کریمه به روسیه  را به رسمیت نشناخته و  نخواهد شناخت".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала