پدر بمب اتم پاکستان

© Behrouz Mehriدکتر خان، پدر بمب اتم پاکستان
دکتر خان، پدر بمب اتم پاکستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
توافق جامع هسته ای ایران را ز یک فاجعه بزرگ دور کرد.

دکتر خان که به عنوان « پدر بمب اتم پاکستان» معروف است و دانشمندی که مظنون به انتقال  فناوری هسته ای  و  اسرار اتمی به ایران  و کره شمالی است به « فوکس نیوز»  اطلاع داد  که  توافق جامع هسته ای  ایران و آمریکا  و شرکای آنها  در مذاکرات  احتمالا ایران را از یک فاجعه بزرگ دور کرد.  این فاجعه می توانست  یا بصورت کودتای داخلی و یا  حمله خارجی بروز کند.

دانشمند پاکستانی در پیامی که از طریق پست الکترونی از اسلام آباد برای  شبکه تلویزیونی آمریکایی  ارسال شد  اعلام نمود که « رهبری ایران خیلی عاقلانه  و پراگماتیک  عمل کرد  ومانع از بروز  فاجعه بزرگ برای کشور خود شد».

به گفته وی، « اگر ایران  در این معامله به توافق نمی رسید کشور می توانست دچار  فاجعه شود و شرایط برای  کودتای نظامی  تحت حمایت غرب  درست مثل نمونه مصر می توانست در ایران دامن زده شود».

سایمون هندرسون   کارمند ارشد  علمی  انستیتوی  سیاست خاور نزدیک  واشنگتن با تفسیر  پیام  ارسالی برای شبکه تلویزیونی  آمریکا  متذکر شد که « خان در پیام خود از طریق پست الکترونی  از گفتن هر گونه  شرکت شخص خود در  انتقال تکنولوژی  غنی سازی اورانیوم به ایران خودداری ورزید.  5 هزار سانتریفوژ «  ای.کا —1» که  داشتن آنها به ایران اجازه داده شده است کپی سانتریفوژهای « ار-1»  نوع پاکستانی است.اثر پاکستانی  احتمالا جالب ترین  و اصلی ترین  جزء برنامه هسته ای ایران باقی می ماند که محتاج  بررسی  وسیع است».

دکتر خان به عنوان  یک دانشمند بزرگ،  متخصص متالورژی و  یک شخصیت مشهور در پاکستان معروف است. آمریکایی ها  مدتهاست به او به عنوان کسی که در «  تجارت جهانی فناوری هسته ای» دست دارد  مظنون هستند.  در واشنگتن  حدس می زنند  که ایران، چین، لیبی  و کره شمالی « میلیون ها  دلار در ازای کمک های تخصصی خان  در  برنامه  های هسته ای نظامی  پرداخت کردند».  خان اطمینان می دهد  که تمام  اقدامات وی  مورد تأیید دولت های  نظامی ومدنی پاکستان قرار  می گرفته است که یکی بعد از دیگری به قدرت می رسیدند.

در سال 2013 میلادی  خان در یک مصاحبه تلفنی در « فاکس نیوز»  گفت که  با کره شمالی  به طراحی برنامه موشکی  دست زده است.  این مصاحبه پس از آزمایش  هسته ای کره شمالی —11  ماه فوریه سال 2013  - انجام شد.  کارشناسان  سرویس ویژه  آمریکا  اعلام داشتند  که فناوری  که در ساخت  « این بمب های اتمی مینیاتوری»  بکار گرفته شدند ، اوایل دهه  1990 میلادی  توسط خان  از کره شمالی به پاکستان منتقل شدند. دانشمند پاکستانی  اعتراف کرد  که اوایل دهه  1990 میلادی دو بار سفر علمی به پیونگ یانگ داشته است. در عین حال،  در رسانه های آمریکا  قبلا گزارش شده بود که او بیش از 10 بار  به  کره شمالی سفر کرده است.

پاکستان  در ماه مه  سال 1998  میلادی  تحت ریاست دکتر خان، اولین « آزمایش موفق  هسته ای» خود را  به انجام رساند.  خان در ماه مه سال 2001 میلادی  از هماهنگی  برنامه هسته ای ملی پاکستان برکنار شد  و بر طبق اطلاعات چندی  تا کنون  در حبس خانگی  در اسلام آباد بسر می برد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала