گزارش و تحلیل

معاملات بارتر

© Fotolia / Mark Rubensنقشه منطقه خاورمیانه - ایران
نقشه منطقه خاورمیانه - ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه در عوض غله می تواند محصولات لبنیاتی و ماهی و گوشت از ایران وارد کند.

احمد  مهدوی  دبیر انجمن صنفی کارفرمایان پتروشیمی  در مصاحبه با  آژانس خبری « مهر»  آغاز  مذاکرات با  شرکت های روسیه  در باره  اجرای  برنامه  معاملات بارتر   در رابطه با تبادل  انواع کالا  با  محصولات پتروشیمی  را  اعلام داشت.  وی در توضیح گفت  که هفته گذشته  تبادل  هیأت های نمایندگی  بین تهران و مسکو به انجام رسید.

 به گفته کارمند  دولتی  ایران  شرکت های روسیه  نسبت به  محصولات پتروشیمی  ایران مانند  اوره،  متانول  و  محصولات پلیمری  ابراز ذینفعی می کنند.  روسیه در چارچوب  معامله بارتر  به روسیه پیشنهاد می کند  این محصولات را به کشورهای اروپای شرقی  صادر  کند.  کارمند  ایرانی  در باره محصولات و یا کالاهایی  که ایران در چارچوب اجرای  این معامله  در  دریافت آنها ذینفع است سکوت اختیار نمود.

 به چه دلیل برای ایران  همانا معامله بارتر  با روسیه  و نه قراردادهای  تجاری جداگانه تا این حد مهم است؟  کدام محصولات و  خدمات  روسیه برای ایران در اولویت قرار دارند؟

آقای محمود  شوری  مدیر گروه مطالعات  اورآسیای مرکز تحقیقات  استراتژیک  مجمع  تشخیص  مصلحت  نظام در این خصوص  اظهار نظر نمود.

شایان ذکر است  که  مطابق با  توافق نامه  امضا شده بین  ایران و روسیه به تاریخ 5  ماه اوت  سال 2014 میلادی  کارمندان روس تحویل  غله، تجهیزات  و  مواد و مصالح ساختمانی  به ایران را اعلام نمودند.  توافق های  ابتدایی با ایران در چارچوب  معامله بارتر  فروش  حدود 500000 بشکه نفت در روز  در عوض دریافت پول  را در نظر می گرفت که بعد این پول خرج  خرید  کالاهای  روسی مانند  فولاد،  غله و  محصولات نفتی شود.  در ماه مه   الکساندر  نوواک وزیر  انرژی روسیه  اعلام  داشت  که  طرفین نتوانستند  هنگام بحث و بررسی شرایط  معامله  بارتر به توافق برسند.  دیرتر  طرف روس  اعلام نمود  که روسیه  در عوض  غله  می تواند  محصولات لبنیاتی  و ماهی و گوشت را از ایران وارد کند.

 به گفته  محمود شوری  کارشناس ایرانی،  روسیه می تواند  کالاهای زیادی در عوض نفت به ایران تحویل بدهد.  برای جمهوری اسلامی ایران در چارچوب  معامله بارتر  کالاها و  خدمات  صنایع سنگین  و حمل ونقل  و کشاورزی  —  تکنیک آلات  راه آهن،  محصولات کشاورزی  و از جمله غله  مهم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала