زمین لرزه ای که می تواند هر لحظه سان فرانسیسکو را نابود کند

© REUTERS / Robert Galbraithزمین لرزه ای که می تواند هر لحظه سان فرانسیسکو را نابود کند
زمین لرزه ای که می تواند هر لحظه سان فرانسیسکو را نابود کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دانشمندان از آژانس زمین شناسی امریکا به ساکنین سان فرانسیسکو در خصوص احتمال وقوع زمین لرزه ای ویرانگر هشدار داده اند.

این زمین لرزه ممکن است هر لحظه به وقوع بپیوندد. این آژانس خبر داده است که روز 21 جولای تکان هایی در لایه های زمین به ثبت رسیده که دستگاه لرزه نگار قدرت آن را در حدود 4 ریشتر اعلام کرده است. این تکان ها پیامدی به دنبال نداشتند اما متخصصین آن را زنگ هشداری نگران کننده می دانند. به اعتقاد این کارشناسان، سان فرانسیسکو در حالت انتظار به سر می برد. شهر روی گسل های سان آندرس بین صفحات اقیانوس آرام و آمریکای شمالی واقع شده است. امتداد این گسل در حدود 1300 کیلومتر است. این گسل به لطف فیلم های هالیوودی از شهرت برخوردار شده است.

به گفته توم بروچر کارشناس این آژانس، فاجعه واقعی ممکن اس هر لحظه رخ بدهد. در 140 سال گذشته پنج زمین لرزه شدید رخ داده است. در روز 21 اکتبر 1868 قدرت تکان های این زمین لرزه 6،8 ریشتر بوده است. در آن زمان افراد زیادی جان خود را از دست دادند و ساختمان ها صدمات جدی دیدند.
در آوریل 1906 نیز این شهر دستخوش زمین لرزه ای به قدرت 7،8 ریشتر شد و جان 3 هزار تن را گرفت. 300 هزار مجروح بدون خون ماندند. دانشمندان معتقدند که فاجعه امروز ابعاد بزرگتری خواهد داشت. زیرا جمعیت سان فرانسیسکو در یک قرن و نیم گذشته تقریبا تا صد برابر افزایش پیدا کرده است. بنابراین تعداد مجروحین بیشتر از قبل خواهد شد.

به گفته بروچر در سال 2008 زمین شناسان گزارش ویژه ای آماده کردند که در آن احتمال ویرانی سان فرانسیسکو در اثر وقوع زمین لرزه را بسیار بالا عنوان کرده بودند. داده های این کارشناسان نشان می دهد که پیش بینی های آنها کاملا درست بوده است. در حال حاضر افزایش تکان های لایه های زیرین در منطقه گسل ها دایما ثبت می شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала