گزارش و تحلیل

ورود فرانسوی ها به کریمه

© Sputnik / Maks Vetrov هیات فرانسه
هیات فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این هفته هیاتی از نمایندگان مجلس فرانسه میهمان شبه جزیره کریمه بودند.

عدم حضور نظامیان در خیابان های این جزیره، فرانسوی ها را تحت تاثیر قرار داد. اعضای هیات فرانسه پیشنهاد دادند که متقابلا هیاتی از مجلس کریمه در فرانسه میهمان آنها شود، اما نمایندگان کریمه خواستار ضمانت امنیت در فرانسه شدند. در فصل پاییز سال جاری، هیات دیگری از نمایندگان پارلمان اروپا راهی کریمه خواهد شد.

ولادیمیر کنستانتینوف سخنگوی مجلس کریمه این اقدام فرانسوی ها را با وجود فشار وارده بر اتحادیه اروپا، گامی «شجاعانه» خواند. در ادامه وی برنامه ای کوتاه برای آشنا ساختن این هیات با تاریخ شبه جزیره ترتیب داد. وی الحاق کریمه به اوکراین در سال 1954 را «الحاق صلح آمیز» نامید. سخنگوی مجلس همچنین گفت که در زمان حکومت اوکراین، مقامات محلی اختیارات نداشتند، اما توانستند با برگزاری رفراندوم، کریمه را به روسیه متصل کنند.

هیات فرانسوی اظهار کرد: «دیدار از کریمه، ابتکار شخصی ما بوده است و ارتباطی به مواضع دولت ندارد».

روز 23 جولای هیات نمایندگان مجلس فرانسه متشکل از ده نماینده مجلس ملی و سنا، برای دیداری دو روزه به کریمه آمدند. تری ماریانی رییس هیات نمایندگان مجلس ملی و عضو کمیسیون مجلس در امور خارجه به خبرگزاری «ъ» هدف این هیات را از سفر به کریمه بازگو کرد.

اولین خاطره مثبتِ تِری از شبه جزیره، هوای گرم منطقه و عدم حضور نظامیان در خیابان ها بود. وی می گوید: «دو ماه پیش که در دانتسک بودم متوجه خرابی ها شدم و با پناهندگان گفتگو کرد. کار شما درست است که اجازه چنین اتفاقاتی را در منطقه خود ندادید».

تری ماریانی، تحریم های اتحادیه اروپا در مقابل روسیه را بن بست نامید. وی می گوید: «در شرایطی که ایالات متحده امریکا تحریم های وضع شده علیه کوبا را لغو می کند، من هیچ دلیلی نمی بینم که اتحادیه اروپا به تحریم ها علیه روسیه ادامه دهد». به گفته وی، نمایندگان فرانسوی ضمن حضور در کریمه متوجه تاثیرات حاصل از تحریم ها شدند. یکی از این تاثیرات این بود که سیم کارت های اروپا در شبه جزیره کریمه کار نمی کردند.

در کریمه صلح حکمفرماست، انگار آمریکا معکوس آنرا نخواسته است - اسپوتنیک ایران
در کریمه صلح حکمفرماست، انگار آمریکا معکوس آنرا نخواسته است
برای اینکه وضعیت کریمه برای مسئولین و مقامات تصمیم گیرنده در اروپا نیز روشن شود، قرار است هیاتی از نمایندگان مجلس کریمه به پیشنهاد ایو پوتسو دی بورگو سناتور فرانسوی به این کشور سفر کنند. پتر زاپاروژِتس رییس کمیسیون شورای دولتی کریمه در شرایطی حاضر به انجام این سفر می شود که امنیت آنها تضمین شود. وی می گوید: «در اوکراین علیه ما اقامه دعوی کرده اند و ما را متهم به جدایی طلبی کرده اند. به همین خاطر باید به ما تضمین بدهید که تحت تعقیب نخواهیم بود».

نمایندگان فرانسوی در گفتگو با سرگی آکسیونوف فرماندار کریمه در خصوص توسعه مناسبات اقتصادی با تجار فرانسوی سخن گفته و با نماینده سیاسی رییس جمهور در کریمه راجع به امتناع کشورهای اتحادیه اروپا از صدور ویزا برای شهروندان کریمه صحبت کردند.

نماینده سیاسی کریمه به ماریانی می گوید: «من شنیده ام که شما را به خاطر سفر به کریمه، در اوکراین نکوهش می کنند، اگر بخواهید می توانید همین جا ساکن شوید». ماریانی در پاسخ گفت: «بله. موافقم. شما می توانید من را ساکن کریمه تلقی کنید».

اعضای هیات فرانسوی پس از کریمه به یالتا رفته و ضمن گردش در ساحل از کاغ لیوادیسک دیدن کردند. روز جمعه نیز به سواستوپول رفتند.

لئونید سلوتسکی رییس کمیته دوما در امور کشورهای آسیای مرکزی اظهار کرد: «از زمان وقوع بهار کریمه این اولین سفر پارلمانی اروپای غربی به کریمه و سواستوپول است». به گفته ویف همکارانش از اتحادیه اروپا می خواهند با چشم خود ببینند که در کریمه چه خبر است، اگرچه رهبران دول اروپا دست به مخالفت زده اند. اما امروز در اروپا موج حقیقت پیش می رود و با هیستری ضد روسی مقابله می کند». سرگی ناریشکین سخنگوی دومای روسیه که شب گذشته با هیات فرانسوی دیدار داشت معتقد است که این دیدار حاکی از اقدامات سازنده بخشی از نخبگان سیاسی فرانسه است. آقای سلوتسکی می گوید: «در آینده نزدیک هیات های زیادی از مجلس اروپای غربی به کریمه و سواستوپول خواهند آمد».

نادین مورانو نیز آمادگی برای بازدید نمایندگان اروپا از کریمه را تایید کرد. در ماه ژوئن وی هیات هایی از فرانسه، ایتالیا، بریتانیا، آلمان و پرتقال را در گروه پارلمان اروپا تحت عنوان «موافقان گفتگوهای جدید با روسیه» جمع کرده است. وی توضیح داد که سفر آنها برای ماه سپتامبر و اوایل اکتبر برنامه ریزی شده است. وی می گوید: «این دیدار یکی از فرصت های ماست».

علاوه بر این، احتمال دارد که در آینده نزدیک هیاتی از آلمان به کریمه سفر کند.

 

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала