گزارش و تحلیل

ایران شریک نفتی روسیه می شود

© Sputnik / Alexei Danichevایران شریک نفتی روسیه می شود
ایران شریک  نفتی روسیه می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک هفته از امضای توافق بین ایران و گروه 5+1 میانجیان بین المللی ( آمریکا ، روسیه ، چین ، بریتانیا ، فرانسه و آلمان ) گذشته است.

رسانه های جهانی فعالانه چشم اندازهای ورود ایران به بازارنفت و گاز جهانی را بررسی می کنند. ایران قصد دارد منابع انرژی خود را نه تنها به آن کشورهایی صادرکند که با آنها تا اجرای تحریم ها همکاری می کرد بلکه می خواهد جغرافیایی فروش سوخت خود را توسعه دهد. این امر قابل درک است برای آنکه ایران چهارمین کشور جهان از لحاظ منابع نفتی است.

به عقیده ی تحلیل گران کشورهای مختلف ، بازگشت ایران به بازار نفت و گاز به نفع آن کشورهایی نیست که در دوره ی تحریم ها این جای خالی را پر کردند. در اینجا توجه ویژه به روسیه به عنوان مهره مهم در بخش انرژی اقتصاد جهانی معطوف می شود. ارتباطات روسیه و ایران در زمینه ی نفت و گاز پس از لغو تحریم ها چطور خواهد بود؟ امید شکری کله سر ، کارشناس مستقل  اقتصاد و انرژی و دانشجوی دکترای روابط بین الملل دانشگاه ترکیه " یالوا" در مصاحبه ای با رادیو اسپوتنیک می گوید:

این کارشناس خاطر نشان می کند که به نفع ایران است که با روسیه در زمینه ی انرژی رقابت نکند بلکه برعکس همکاری نماید. در آینده ی نزدیک باید منتظر انعقاد قراردادهای بزرگ دو جانبه  باشیم. آقای شکری کله سر می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала