گزارش و تحلیل

رسانه های چک: اروپا شاگردی روسیه را بکند

© Sputnik / Evgeny Yepanchintsevروسیه
روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اگر چک بخواهد از شهروندان خود در مقابل اسلام گران رادیکال محافظت کند، باید تجربه غنی روسیه را به کار گیرد.

این سخنان را لادیسلاو کاشوک در مقاله چک فری پرس منتشر کرده است.

به گفته این نویسنده، جمعیت چندین قومی روسیه و از جمله اقوام مسلمان این کشور با صلح و سازگاری زندگی می کنند، در این کشور درگیریهای غارتگرانه رخ نمی دهد و به رادیکال ها اجازه نمی دهد که قوانین خود را به اجرا درآورند.

وی همچنین می گوید: «روسیه کشوری است که اقوام مختلف و متعددی با فرهنگ و ادیان متفاوت در آن زندگی می کنند و در طول تاریخ خود هیچ قومی و هیچ فرهنگی به طور کامل از بین نرفته اند. به همین خاطر، تمامی اتهامات در خصوص اینکه روس ها سیاست نسل کشی را در رابطه با سایر اقوام بکار برده اند، کاملا دروغ بوده و زاییده تخیلات غرب است».

حقیقت این است که در دوران اتحاد جماهیر شوروی، جمعیت واقعی تمام اقوام این کشور رشد باثباتی داشت. از بین رفتن اقوام زمانی آغاز شد که اتحاد جماهیر شوروی فروپاشید و گورباچوف و یلتسین با دولت های دست نشانده به روی کار آمدند که توسط واشنگتن کنترل می شدند. اما زمانی که رییس جمهور ولادیمیر پوتین جای آنها را گرفت، روند ازبین رفتن اقوام متوقف شد و روسیه آرام آرام دوباره جایگاه خود را به عنوان قدرت جهانی بازیافت.

اگرچه مسلمانان زیادی در فدراسیون روسیه زندگی می کنند، اما همه آنها موظف به پیروی از قوانین و موازینی هستند که دومای دولتی تصویب می کند و نه قوانین شریعت یا هر چیز دیگری که در قانون اساسی به ثبت نرسیده است.

این روزنامه نگار اهل چک می نویسد: «اگر کسی با ماسک بخواهد در قلمروی فدراسیون روسیه یا در کشوری که با مسکو سندهای مرتبط دارند تحولی ایجاد کند و قوانین خود را در تناقض با قوانین فدرال به اجرا درآورد (مثلا قوانین شریعت و حقوق اساسی شهروندان)، آنوقت شورش به درستی توسط ارتش و پلیس سرکوب می شود». روسیه همیشه با قاطعیت در مقابل تلاش رادیکال های اسلام گرا می ایستد. آنها تفاوتی با تروریست های داعش ندارند، زیرا دست به اقدامات تروریستی و انفجار در چچن، داغستان و آسیای میانه می زنند.

ارتش شوروی نیز در زمان خود توسط مردم غیرمذهبی و پیشرفته افغانستان در جنگ علیه رادیکال ها به آنان کمک رساند. این تروریست ها پایه و اساس ظهور داعش را فراهم ساختند. تفاوت میان کمک های شوروی و کمک های امروز امریکا در این است که اتحاد جماهیر شوروی واحد های مفید زیادی در افغانستان احداث کرد که از جمله آنها مدارس، سدها، جاده ها هستند و حتی روشنایی در خیابان ها. درصورتی که امریکایی ها دایما از اسلام گرایان افغان حمایت کرده و برای این به افغانستان آمده اند که به قول معروف «تیراندازی کنند».

روس ها فقط زمانی می جنگیدند که ضرورت ایجاب می کرد، و اگر کار به عملیات نظامی می کشید، همیشه سعی می کردند سریع تر جنگ را به پایان برسانند. آنها تفاوت اصولی با امریکایی ها دارند که به خوبی می دانند هر چه جنگ بیشتر طول بکشد، پول بیشتری از شرکت های خصوصی بدست می آورند. شرکت هایی که در حقیقت امریکا و دنیای غرب را رهبری می کنند.

به گفته فری چک پرس، رییس جمهور ولادیمیر پوتین نیز اظهار کرد که روسیه آماده پذیرفتن افرادی است که قصد نقل مکان دارند. اما تمامی این افراد باید طبق قوانین فدراسیون روسیه زندگی کنند و از قوانین پیروی کرده، برای کشور سودمند باشند،  و زبان روسی فرا بگیرند. هر خارجی که در روسیه زندگی می کند نباید فراموش کند که فقط در شرایطی او را مهمانوازانه می پذیرند که طبق موازین و قوانین حکومت رفتار کند.

این روزنامه نگار اهل چک در ادامه می گوید: «مسکو به هیچ کس اجازه دیکته کردن شرایط برای تعیین سهمیه، منع های احمقانه و اصول بالابردن فرهنگ کشاورزی و سایر محدودیت ها را نمی دهد. روسیه هیچ یک از شهروندان را وادار نمی کند که به خاطر مهاجران ناسازگار و حتی خطرناک که برای هیچ کس مفید نیستند، به زحمت بیفتند. روسیه به هیچ کس اجازه مسموم کردن کودکان با محصولات خطرناک که فرای اقیانوس تولید شده و مملو از مواد نگهدارنده و چربی است را نمی دهد». 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала