گزارش و تحلیل

رسانه های امریکا: هر کمک روسیه به یونان – ضربه ای بر ناتو

© Sputnik / Kostis Ntantamisیونان
یونان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بی¬ثباتی اقتصادی در یونان که در حال شدت گرفتن است، بسیاری را نگران آینده اروپا کرده است.

سناریوهای مختلفی طرح می شود اما نگرانی ها به خاطر مواردی از قبیل برهم خوردن ثبات در یونان و ضربه زدن به مواضع امریکا در اروپا است. کانال تلویزیونی فاکس نیوز امریکا به این موضوع پرداخته است.

نایل گاردینر تحلیل گر بنیاد هریتیج در گفتگو با کانال تلویزیونی گفت که بحران یونان مستقیما بر منافع امریکا ضربه وارد می کند. این مساله برای امریکا خیلی مهم است و پیامدهای طولانی مدتی برای آنها به دنبال خواهد داشت. من فکر می کنم که واشنگتن باید با دقت مراقب آنچه که در یونان رخ می دهد باشد.

به گفته گاردینر، امروز روشن می شود که یونان از اتحادیه اروپا روی برمی گرداند. و خروج یونان از منطقه واحد ارز اروپا اجتناب ناپذیر است. وی می گوید: «من واقعا معتقد هستم که یونان در چندماه آینده روابط خود را با منطقه اروپا برهم می زند و همین اتفاق پیامدهای جدی برای آینده طرح اروپا، برای آینده اتحادیه اروپا و همچنین ایالات متحده امریکا خواهد داشت».

تحلیلگر فاکس نیوز خاطر نشان کرد که چندی پیش رییس جمهور ولادیمیر پوتین گفته است که مسکو اماده بررسی کمک های مالی به یونان است. به اعتقاد این کانال، روس ها بی دلیل کاری نمی کنند.

وی می گوید: «من فکر می کنم که یکی از بزرگترین تهدیدها، حوادثی است که امروز در یونان رخ می دهد. روسیه به عنوان جایگزین اروپا وارد می شود و نه تنها دست کمک به یونان دراز می کند، بلکه پیشنهاد اعطای وام نیز می کند. زیرا یوان بالاخره در مرز ورشکستگی قرار دارد. من فکر می کنم که در پاسخ به هر کمک مالی از سوی مسکو، ولادیمیر پوتین تلاش می کند تا حمایت یونان را در مقابله با تحریم های اقتصادی جذب کند. تحریم هایی که امروز اتحادیه اروپا به خاطر جریان اوکراین برای روسیه وضع کرده است.

علاوه بر این، گاردینر معتقد است که روسیه یونان را به خاطر اهمیت استراتژیک آن و کشوری می بیند بتواند در آن تجهیزات نظامی خود را مستقر سازد. در نتیجه مسکو یونان را یک پایگاه مهم استراتژیک برای ناوگان دریایی خود می بیند.

این تحلیل گر می گوید: «من همچنین فکر می کنم که وضعیت یونان به عنوان کشور عضو ناتو بهم می خورد. اما بی شک روس ها تلاش خواهند کرد برای یونان جایگزین اروپا باشند. این کار برای حمایت از منافع روسیه در اتحادیه اروپا به ویژه در مسایلی که به خاطر تحریم های اوکراین رخ داده و همچنین نقش یونان به عنوان پایگاه استراتژیک روس ها در دریای سیاه اهمیت خواهد داشت. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала