مذاکرات بدون توقف؛ گام به گام تا حصول توافق بزرگ

© AP Photo / Ronald ZakJournalists wait in front of Palais Coburg
Journalists wait in front of Palais Coburg - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرفین پیشرفت خوبی داشته اند و تقریبا بحث بسته شده است.

کامران کرمی — خبرنگار و کارشناس امور بین الملل از وین گزارش می دهد: امروز چهارشنبه 8 ژوئیه از صبح جلسات معاونین وزارت خارجه و جلسات کارشناسی در حال برگزاری است، تنها وزیر امورخارجه ایران، آمریکا و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در وین هستند و بقیه وزرای خارجه وین را ترک کردند، اما قرار است که امشب «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه به وین بازگشته و به مذاکرات بپیوندد و البته به احتمال زیاد بقیه وزاری امور خارجه اعضای مذاکره کننده ظرف امشب یا فردا شب به دیگر اعضاء ملحق خواهند شد. هنوز خبر خاصی از جلسات سه جانبه ای که بین «جان کری»، «ظریف» و «موگرینی» و همچنین جلسه دوجانبه میان ظریف و موگرینی بیرون نیامده است و تنها می شود گفت که بحث اصلی مذاکرات امروز توسط همین گروه انجام شد.

Иранские ядерные переговоры в Вене - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
همراه با مذاکرات هسته ای ایران در روزهای پایانی

با توجه به اینکه، وزیر امور خارجه آلمان سفر تاریخی خود به کوبا را به خاطر مذاکرات جاری کنسل کرده است و همچنین وزاری امور خارجه ایران و روسیه به نشست اعضای شانگهای نپیوسته اند، این پیام مهم را به همراه دارد که تکلیف مذاکرات حتما حداکثر تا سه روز آینده مشخص خواهد شد. امشب قرار بود که جلساتی در سطح وزرای امور خارجه برگزار شود که با توجه به عدم حضور تعدادی از آنها این جلسه به فردا صبح موکول خواهد شد و خروجی این جلسه در تعیین چشم انداز مسیر مذاکرات بسیار اثرگذار خواهد بود.

Глава Организации по атомной энергии Ирана Али Акбар Салехи и министр иностранных дел Ирана Джавад Зариф - اسپوتنیک ایران
مذاکرات در وین و چانه زنی های آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران

در گفتگوی خبری آقای عراقچی با ایران اعلام نمودند که برای ما زمان مقدس نیست و تا هرزمانی که لازم باشد ما زمان را تمدید خواهیم کرد. اختلافات کنونی میان اعضای مذاکره کننده بیشتر متمرکز بر اختلاف نظر پیرامون تسلیحات نظامی است. اگر قرار باشد که درقطعنامه شورای امنیت بحث لغو تحریم ها در نظر گرفته شود مباحث مربوط به لغو کلیه تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای است که خود بحث تحریم های مالی، بانکی، تحریم های اقتصادی و منجمله تحریم های تسلیحاتی است که طی چند قطعنامه از سال 2006 به بعد بر علیه ایران انجام شده است. این اختلاف و برخی موضوعات دیگر منجمله مباحثی بود که در این چند روز مطرح شده است، اما طرفین پیشرفت خوبی داشته اند و تقریبا بحث بسته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала