گزارش و تحلیل

قُلّک مشترک کشورهای بریکس

© Sputnik / Host photo agency/Mikhail Voskresenskiyقُلّک مشترک کشورهای بریکس
قُلّک مشترک کشورهای بریکس - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه ، چین ، هند ، برزیل و آفریقای جنوبی قلّک مشترکی به مبلغ 200 میلیارد دلار ایجاد کرده و در مورد چگونگی مصرف پول های مشترک توافق کردند.

روز سه شنبه در مسکو ، مقامات مالی کشورهای عضو بریکس ، آغاز به کار بانک جدید توسعه را اعلام کرده و همچنین در خصوص شرایط حمایتهای متقابل از استخر ذخایر ارزی توافق نمودند. سرمایه بانک ، 100 میلیارد دلار بوده و همین مقدار در صندوق کمک های متقابل قرار دارد.

ایجاد این دو سازمان مالی ، اولین اتفاق در چهارچوب اجلاس های سازمان همکاری های شانگهای و بریکس است. این جلسات هشتم تا دهم جولای در اوفا برگزار می شود. روسیه ای که ایالات متحده آمریکا و اروپای غربی سعی دارند، ایزوله اش کنند ، در محدوده ی خود نه تنها قویترین اقتصاد جهان بوده بلکه تقریبا سی درصد از تولید ناخالص داخلی را دارد. این کشورها با هم دیگر توافق کردند که پولهایشان را به اشتراک بگذارند ، در واقع فعلا قصد ندارند این قلک را باز کنند. الویرا نابیولینا ، رئیس بانک روسیه ، در خصوص نتایج دیدار وزرای دارایی و روسای بانک های مرکزی G5  بیان داشت:

ما پایه و اساسی نمی بینیم که بگوییم، یکی از کشورهای عضو  مجبور شود در آینده ی قابل پیش بینی برای کمک به این ابزار مراجعه نماید. این ابزار ایمنی است که اجازه می دهد قابلیت پیش بینی بیشتر و ثبات بیشتر سیستم های مالی مان را داشته باشیم.

ضمنا پروژه های اولیه ای که می توانند پول های بانک جدید توسعه را دریافت کنند ، تا پایان سال جاری مشخص خواهند شد. در زمره ی آنها تاسیسات در چهارچوب ابتکار چین برای راه ابریشم و همچنین " روسنفت" قرار دارد. الکساندر سالیتسکی ، کارشناس دانشکده ی اقتصاد جهانی و ارتباطات بین الملل آکادمی علوم روسیه بعید نمی داند که در زمره ی آنها ممکن است پروژه های دیگری با حضور چین باشد.

آمریکای لاتین و آفریقا ، من منظورم کشورهای جنوبی تر صحرای آفریقاست که هنوز درپروژه های راه ابریشم از آسیا به اروپا جای نگرفته اند. ضمنا پایگاه بسیار قابل اطمینان آفریقای جنوبی هم هست. علاوه بر این چین ارتباطات کاری خوبی را با برزیل حفظ می کند، در این کشور پروژه ی خطوط راه آهن بزرگ سراسر قاره ای برنامه ریزی شده است. گمان می کنم که چینی ها بانک جدید توسعه را به پروژه ی زیر ساختی در این قاره پیوند دهند.

چه چیزی در وهله ی اول در بانک جدید برای چین قابل توجه و جالب است ، برداشتن پول یا برعکس از طریق این بانک به پروژه هایی در کشورهای ثالث وام داده و بدین ترتیب سود و منفعت تجاری بدست آورد. پروفسور ژن یوآنچژه، معاون ریاست مرکز تحقیقات چینی بریکس در این باره می گوید:

چین اهمیت فراوانی برای بانک توسعه قائل است از آنجا که ایجاد آن مرحله مهمی از توسعه مکانیزم همکاری کشورهای بریکس است. دفتر مرکزی آن در شانگهای خواهد بود و اولین ریاست آن ، برعهده ی نماینده ی هند است. ضمنا تمامی کشورهای بریکس می توانند به خوبی در چهارچوب این سازمان مالی همکاری نمایند. چین بالاترین اقتصاد را در بین کشورهای بریکس دارد و این نقش بسیار قابل توجهی را در فعالیت بانک بازی می کند. من فکر می کنم که چین از طریق این بانک کمک های اقتصادی به کشورهای درحال توسعه خواهد داشت ، در آنها سرمایه گذاری کرده و از اجرای پروژه های زیر ساختی پشتیبانی خواهد کرد. همه اینها پایه و اساسی برای همکاری اقتصادی آینده است. در واقع بانک توسعه بریکس ، نه فقط مکانیزم همکاری اقتصادی داخل خود گروه بوده بلکه مکانیزم مشترک همکاری بریکس با سایر کشورهای در حال توسعه است.

پشتیبانی بانک ممکن است به ویژه برای بازارهای در حال توسعه در ارتباط با افزایش  جریان سرمایه ی غربی باشد. همچنین به خاطر محدودیت های بودجه ای که کشورهای بریکس مجبور می شوند در صورت سختگیری قابل انتظار سیاست پولی — اعتباری سیستم فدرال رزرو آمریکا به آن وارد شوند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала