گزارش و تحلیل

نتایج رفراندوم: یونانی ها پیشنهاد های وام دهندگان بین المللی را رد کردند

© REUTERS / Jean-Paul PelissierЖенщина проходит мимо плакатов кампании референдума в Афинах
Женщина проходит мимо плакатов кампании референдума в Афинах - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رفراندوم سراسری در یونان برگزار شد. دولت آلکسیس سیپراس این سوال را مطرح کرد که آیا باید شرایط پرداختن کمک های پولی را قبول کرد یا رد نمود. بیش از 60 درصد از رایدهندگان به تقاضای وامدهندگان "نه" گفتند.

نتیجه رفراندوم یونان این است که 61/31 درصد اهالی آن کشور که در رفراندومی در باره ادامه برنامه واگزاری کمک های بین المللی پولی،  با شرایط اعتبار دهندگان موافقت نکردند. 38/69 درصد بر له پیشنهاد های وام دهدندگان رای دادند و حضور انتخاب کنندگان در همه پرسی  62/5 درصد بود.

به گزارش وزارت گشور رایدهی بدون هیچ مشکلی بعمل آمد.

نتایج همه پرسی: یونانیان پیشنهاد وام دهندگان را رد کردند - اسپوتنیک ایران
نتایج همه پرسی: یونانیان پیشنهاد وام دهندگان را رد کردند

"ریا نووستی" با استناد به گفته "گاورییل ساکلاریدیس" سخنگوی دولت یونان نوشت: کابینه یونان پس از اعلام اولین نتایج گفت که بلافاصله وارد مذاکره با اعتباردهندگان می شود زیرا از اهالی جواب دقیقی دریافت کرد که به دولت اجازه می دهد از موضع خود دفاع کند.

ساکلاریدیس در مصاحبه با رسانه های یونان گفت: "این نتیجه هر چند که فرق به نفع "نه" زیاد نیست به دولت مجوز مردمی داده که در شرایط بسیار دشوار وارد عمل شود".

وی تاکید کرد که مذاکرات "از صفر شروع نمی شود" و ملت را به وحدت فرا خواند.

بانک یونان اعلام کرد که به بانک مرکزی اروپا سند تقاصای تخصیص پول های نقد برای سازمان های اعتباری این کشور فرستاد. بانک مرکزی اروپا پس از اعلام برگزاری رفراندوم از تخصیص پول نقد به بانک های یونان خودداری کرد که موجب بروز محدودیت در پرداخت پول نقد به مشتریان گردید.

نتایج رفراندوم یونان نگرانی جدی   اروپا را برانگیخته است. معلوم شد که آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان برای بررسی نتایج رفراندوم با پرزیدنت فرانسوا اولاند راهی پاریس می شود.

یونانیان بعد از همه پرسی - اسپوتنیک ایران
یونانیان پیشنهاد وام دهندگان را رد کردند

در بروکسل نیز در نشست فوری وزیران دارایی کشور های حوزه اروپا این موقعیت را بررسی خواهند کرد.

آلکسیس سیپراس رییس کابینه یونان اتحادیه اروپا و وام دهندگان را به حیرت انداخته و تصمیم گرفت به سیاست دمکراسی مستقیم متوسل شود و از مردم بپرسد که آیا آنها اولتیماتوم اعتباردهندگان را قبول می کنند یا نه؟  وامدهندگان پس از نیم سال مذاکرات با یونان طلب کردند که سیاست صرفه جویی های شدید در هزینه ها در آن کشور ادامه یابد. شب 27 ژوئن آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان اعلام کرد که 5 ژوئیه در این کشور رفراندوم برگزار شده و مردم خودشان این را بر خواهند گزید که آیا زیر تحکم اتجادیه اروپا خواهند رفت یا امکان خواهند یافت بصورت برابر مذاکرات انجام داده و خودشان سیاست اقتصادی  را تعیین خواهند نمود.

یونانی ها بایستی از دو جواب یکی انتخاب کنند: "نه/ رد"   یا "بله/ تایید". سوال اینطور فرمولبنیدی شده بود: "آیا پیشنویس توافقنامه ای که از طرف کمیسیون اروپایی و بانک مرکزی اروپا و صندوق بین المللی پول در نشست گروه اروپایی در تاریخ 25 ژوئن 2015 متشکل از دو سند که یک پیشنهاد را تشکیل می دهند یکی تحت عنوان "اصلاحات جهت به پایان رساندن برنامه جاری و بعد از آن" و دیگری با عنوان تحلیل مقدماتی استواری بدهی" ارائه شده بود باید پذیرفته شود".

لازم به یادآوری است که یونان با اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول در حال مذاکره در باره تسویه بدهی 240 میلیاردی یورو است. این بدهی پس از "نجات" بودجه یونان از ورشکستگی های 2010 و 2012 پدید آمده بود. امید های اعتبار دهندگان به صرفه جویی های سخت در یونان بر آورده نشد و این کشور نتوانست بدهی های خود را بازپرداخت کند. قرار بود یونان 30 ژوئن بحره بدهی به صندوق بین المللی پول به مبلغ 1/6 میلیارد یورو  را پرداخت کند ولی این کار را انجام نداد و  عملا  دستخوش ورشکستگی گردید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала