گزارش و تحلیل

سازمان ملل آماده است موقعیت در یمن را فاجعه بار اعلام کند

© REUTERS / Mohamed al-SayaghiЖители бегут от авиударов по Йемену
Жители бегут от авиударов по Йемену - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کمیته دائمی سازمان ملل مسوول هماهنگی مساعی نوعدوستانه جامعه بین المللی برای این امر آماده می شود که به موقعیت در یمن سطح سوم یعنی بالاترین درجه جدیت داده شود.

بر اثر بمباران های یمن بوسیله هواپیما های ائتلاف سعودی و محاصره بنادر و زد و خورد های طرف های درگیر این کشور که فقیر ترین کشور خاور نزدیک است به سرزمین فاقد امکان حیات تبدیل می شود. گروه های مدافع حقوق بشر این امکان را بررسی می کنند که ریاض بعنوان جنایتکار نظامی به دادگاه جلب شود. در این میان گروه های تروریستی دارند بخاطر نفوذ در اذهان ساکنان محلی مبارزه می کنند.

این کمیته  موقعیت پدید آمده در آن سامان را چنین ارزیابی کرد و پنج معیار صحت این ادعا را به ثبوت می رسانند: مقیاس، پیچیدگی، تعویق ناپذیری اقدام های لازم، امکان اجرای آنها و ریسک های حیثیتی. از روی این مشخصات، کمیته سازمان ملل باید موقعیت در آن کشور را  شایسته اعطای درجه سوم و بالاترین بداند.

محاصره بنادر که عربستان صعودی همراه با متحدین و آمریکا آنرا "کنترل فضای آبی" نامیدند موجب قطع تحویل سوخت و خوراک شده. بخاطر کمبود سوخت، پمپ های آب متوقف شده و دارو در بیمارستان ها رو به پایان است و تعداد افراد بهلاکت رسیده 3 هزار نفر است. اهالی محلی ریسک دارند از طریق  استعمال آب کثیف  مریض شوند و بر اثر قطع واکسیناسیون 2/5 میلیون کودک می توانند به سرخک مبتلا شوند.

ائتلاف  سعودی  بر ایجاد محاصره اکتفا نمی کند: از آخر ماه مارس هواپیما های آن،  مواضع حوثی هایی را که علیه پرزیدنت  عبد ربه منصور هادی قیام کردند و صنعا — پایتخت و پاره ای از شهر های آن کشور را تصرف کردند موشکباران و بمباران می کنند. هادی به ریاض فرار کرده و از آنجا با نیروی هر چه بیشتری انجام عملیات نظامی زمینی در خاک یمن را می طلبد. سازمان دیدبان حقوق بشر HRW  گزارشی  منتشر کرد حاکی از اینکه بر اثر بمباران صنعا 59 نفر کشته شدند و می گوید که ایراد چنان ضرباتی در حکم نقض قوانین بین المللی است.

به گفته "روجر کابینس" نماینده پنتاگون این نهاد از نتیجه گیری های مدافعان حقوق بشر در باره یمن با خبر است. وی گفت: الان ما از عملیات سعودی ها بوسیله دادن اطلاعات اکتشافی و لجستیک و کمکرسانی در مشخص کردن هدف ها و تامین پرواز هواپیمای سوخت رسان دو دفعه در روز حمایت می کنیم".

HRW  بر آن است که آمریکا به صورت جزئی پاسخگوی آن تبهکاری های نظامی است که نیرو های ائتلاف سعودی مرتکب شده بودند. با این همه نمایندگان HRW  به تقصیر حوثی ها نیز اشاره می کنند و آنها را به این کار متهم می کنند که وسایل پدافند هوایی را در محله های مسکونی مستقر می کنند و کودکان را به ارتش احضار  و مسلح می کنند.

گروه های تروریستی محلی نیز از این هرج و مرج استفاده می کنند. معمولا در منطقه شبه جزیره عربستان "القاعده" محلی عمل می کرد که رهبر کنونی آن ایمن الظواهری بجای اسامه بن لادن است. این اواخر از نفوذشان در یمن بخاطر تصمیم جلب قبایل بسوی خود  کاسته شده و قبایل محلی سران  آنها را لو دادند و  آمریکا بوسلیه ضربات هوایی آنها را کشت.

در این زمینه داعشی ها که در یمن تعداد جنگجویان خود را در یک سال  از 80 نفر تا 300 تن افزایش داده و بخشی از سکنه محلی را بسوی خود جلب کردند. آنها تبلیغات خود را علیه حوثی های شیعه تشدید کردند که داعش با آن بیگانه است. آنها دو مسجد حوثی را منفجر کرده و 137 نفر را کشتند و دو خودرو را در نزدیکی ساختمان ستاد در صنعا منفجر کردند و دو نفر را کشته و 60 نفر دیگر را مجروح نمودند.

دکتر "گئورگی میرسکی" در مصاحبه با "نزاویسیمایا گازتا" چاپ مسکو ضمن ارزیابی استراتژی فعالیت های زیرزمینی تروریستی گفت: "اسلام گرایان، "القاعده" را یک نوع دبستان ابتدایی می دانند و داعش را هنرستان یا دانشگاه". وی ادامه داد: "القاعده" ضعیف تر است و مانند داعش چنان هدف های بالا و پویایی و دستگاه خوب تهیه شده را ندارد. افراطگرایان جوان از دستاورد های القاعده راضی نیستند و قتل افراد بی دفاع در پایتخت های غربی برای شان حس جنگ واقعی را نمی دهد".

میرسکی در باره رویارویی در یمن اظهار کرد که ما در آن کشور شاهد عدم تمایل به تقسیم پیروزی های نیرو های سنی مانند عربستان سعودی، داعش و القاعده با دیگر طرف ها و اجازه ندادن تقویت هیچ یک از گروه ها هستیم. میرسکی تاکید کرد: اگر این سه تا علیه شیعیان متحد می شدند خطر جدی به حوثی ها بوجود می آوردند و لی به تنهایی هیچ یک از آنها نمی تواند غلبه کند و یمن را تصرف کند و این بازی وحشتناک و بی شرمانه ادامه خواهد یافت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала