گزارش و تحلیل

چین به خلاصی یونان از شر بدهی ها کمک خواهد کرد

© REUTERS / Alkis KonstantinidisГраффити в Афинах со словом "Нет" на немецком языке и символикой Евросоюза
Граффити в Афинах со словом Нет на немецком языке и символикой Евросоюза - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ورشکستگی فاجعه بار و وقوع احتمالی پدیده Grexit یعنی خروج اجباری یونان از حوزه یورو توام با ریسک های هنگفت برای آسیا است.

چنین است پیش بینی تحلیلگران بانک  Goldman Sachs  بزرگترین بانک سرمایه گذاری جهان. ولی مطابق پیش بینی کارشناسان روسی و چینی اعلام شده به رادیو "اسپوتنیک" چین به آتن کمک خواهد کرد یونان به پرتگاه سقوط نکند منتها چین تا رفراندوم 5  ژوئیه در یونان از شرکت مستقیم در حل بحران پرهیز خواهد کرد. این گفته به "نیکیتا ماسلنیکوف" کارشناس انستیتو  پیشرفت معاصر در روسیه و "فان مینتای" کارمند انستیتو مطالعه  اقتصاد کمی و فنی آکادمی علوم اجتماعی چین تعلق دارد.

یونان در آستانه ورشکستگی مالی - اسپوتنیک ایران
یونان در آستانه ورشکستگی مالی

به عقیده محققان از بانک Goldman Sachs  بعید است که Grexit  بوقوع بپیوندد، ولی در بدترین صورت صادرات از آسیا به میزان 1/6 درصد کاهش خواهد یافت. از جمله  میزان صادرات از هند 2/6 درصد و از چین 2/2 درصد و از تایوان 1 درصد تنزل خواهد کرد. کره جنوبی و ژاپن هم در حوزه ناملایمات یونانی قرار خواهند گرفت.

در ضمن سقوط صادرات آسیایی ممکن است تسریع شود زیرا بحران یونان می تواند "مرض واگیر بدهی ها" را در دیگر کشور ها نیز مانند اسپانیا پرتغال، بلغارستان، رومانی و آلبانی تشویق کند. حضور سرمایه های آسیایی در بازار های این کشور ها بسیار چشمگیر است. آنها در درجه اول سرمایه گذاری های چینی در رشته زیربنایی، سرویس و بازرگانی است. وجود بدهی ها مخصوصا به این رشته ها ضربه حساس وارد می کند.

در ضمن  کارشناسان به این امر عطف توجه کردند که شدیدترین چرخش بحران یونان با بازدید نخست وزیر چین "لی کیچیانگ" از اروپا در تاریخ از 28 ژوئن تا 2 ژوئیه تصادف کرد. وی در دیدار با سران اتحادیه اروپا در بروکسل ابراز عقیده کرد که چین آماده است در حل مساله بدهی های یونان نقش سازنده ایفا کرده و می خواهد که یونان در حوزه اروپا باقی بماند و از وام دهندگان دعوت کرد که با یونان به توافق برسند. کارشناس "ماسلنیکوف" می گوید که چین در حل این مساله علاقه عملگرانه و در عین حال استراتژیکی  از خود نشان می دهد. این محقق روس افزود:

هدف چین ضمن ابراز چنین عقیده در برابر عموم، تمایل به این است که  در جهان یک نقطه داغ جدیدی ظاهر نشود. این یک حادثه نمادین است و گویای آن است که مواضع این کشور در اقتصاد جهانی اصلا دگرگون شده. چین تلاش می کند گونه از چنان روال های دیپلماسی اقتصادی — پولی چندجانبه را توسعه دهد که به عدم نقض توازن شکننده در بازار ها کمک می کرده و نیز ریسک های اضافی رفع می کرده که جهان پولی اصلا به آنها احتیاج ندارد.

از قرار گفته های "فان مینتای" محقق چینی به "اسپوتنیک" در محافل سیاسی چین سناریوی واکنش پکن به بحران یونانی وجود دارد. وی گفت:

بدون شک بحران یونان می تواند در بازرگانی چین با یونان و سرمایه گذاری در آن کشور تاثیر جدی بگذارد. ولی من گمان می کنم که کشور های اتحادیه اروپا همراه با چین آماده اند به کمک یونان در حل مشکلات پدید آمده بشتابند. و اگر در باره چشم انداز دراز مدت سخن گفته شود باید اشاره کرد که بعید است که بحران یونان یک مساله بسیار بزرگی باشد. لیکن در آینده قابل دید بازگانی چین در یونان دستخوش زیان های معیینی خواهد گردید. به نظرم دو واریانت کمکرسانی به یونان هست. یکی در چهارچوب کمکرسانی بین المللی مشترک از طریق کشور های اتحادیه اروپا و دیگری کمک مستقیم چین به یونان است. مخصوصا با احتساب پروژه کمربند اقتصادی راه ابریشمی و بانک سرمایه گذاری زیر ساخت آسیا.

"نیکیتا ماسلنیکوف" کارشناس روس در باره یکی از سناریو های کمک های چینی به یونان چنین اظهار کرد:

مطلب ممکن است سر این باشد که چین با پول های خود از اوراق دولتی قرضه یونان حمایت کند. ظاهران اینگونه حوادث پیشتر هم رخ می دادند و ارقام بازار های پولی گویای آن است که از 2009 حجم اوراق قرضه یورو —یونانی در بیلان بانک های اروپایی از 240- 250 میلیارد دلار تا 40 میلیارد دلار کاهش یافت که کاهش 5-6 برابر است. سئوال این است که چه کسی آنها را خریداری کرد. شرکت کنند گان بازار می گویند که این کار را نه تنها سرمایه گذاران خصوصی دارای استراتژی تجاوزکارانه  بلکه بانک های مرکزی بسیاری کشور های آسیایی هم کردند. چین هم از این امکان بحد کامل برخوردار است. از این رو به نظرم این خط ادامه خواهد یافت.

از قرار معلوم واکنش چین پس از رفراندوم 5 ژوئیه در یونان ابراز خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала