گزارش و تحلیل

آژانس انرژی هسته ای حریفی در لباس داور

© AFP 2023 / Samuel Kubaniآمانو وارد هتل محل برگزاری مذاکرات هسته ای وین شد
آمانو وارد هتل محل برگزاری مذاکرات هسته ای وین شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفر غیر مترقبه آقای یوکیا آمانو مدیر کل آژانس انرژی هسته ای به تهران همزمان با حضور آقای علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی هسته ای ایران در وین و همچنین مذاکرات فشرده هسته ای ایران و 1+5 ابهامات زیادی را بوجود آورده که هدف این دیدار چیست.

اگر قرار بود که آقای آمانو در مورد مسایل فنی هسته ای با ایرانی ها گفتگو کند که باید با آقای صالحی که در وین است صحبت می کرد نه با دبیر شورای عالی امنیت ملی و رئیس جمهور که مقامات عالیرتبه سیاسی و امنیتی این کشور به حساب می آیند. به این دلیل می توان گفت سفر وی به تهران صرفا سیاسی و جهت اعطای تعهدات اجرایی سیاسی و امنیتی به مسئولین ایرانی می باشد و نه فنی.

روانچی: ایران اجازه ورود به مجتمع های نظامی خود را نمی دهد - اسپوتنیک ایران
روانچی: ایران اجازه ورود به مجتمع های نظامی خود را نمی دهد

یکی از کلیدی ترین پارانتز های توافق ایران با 1+5 که کمتر در رسانه ها به آن پرداخته می شود بحث راستی آزمایی عملکرد ایران و بازرسی از تاسیسات هسته ای و غیر هسته ای این کشور می باشد. طبق مقررات بین المللی آژانس انرژی هسته ای باید داوری باشد که همه بتوانند به آن استناد نماید اما سوابق بد آژانس از یک سو و دیگر تشکیلات وابسته به سازمان ملل در این موارد از سوی دیگر همگی منجر به سلب اطمینان از این تشکیلات به عنوان یک داور بی طرف گشته.

هنوز عملکرد بازرسان سازمان ملل در عراق در اذهان همه نقش بسته که حتی به کاخ های صدام حسین هم سرکشی کردند و هیچ اثری از تسلیحات کشتار جمعی پیدا نکردند اما در نهایت همیشه در گزارش های خود یک سطر را قید می کردند: "علیرغم اینکه هیچ اثری از تسلیحات کشتار جمعی یافت نشده اما ما هنوز نمی توانیم تایید کنیم که عراق خالی از سلاح های کشتار جمعی است".

جمله ای که در نهایت منجر به جنگ بر علیه عراق شد و هیچ اثری از تسلیحات اذعان شده یافت نشد و امروزه می بینیم وضعیت عراق به کجا کشیده شده.

منبع: پیشنویس متن توافقنامه ایران و 1+5 آماده شده است - اسپوتنیک ایران
منبع: پیشنویس متن توافقنامه ایران و 1+5 آماده شده است

در همه محاکم حقوقی جهان این ادعا کننده یا شاکی است که باید ادعای خود را ثابت کند و نه مشتکی علیه. به همین دلیل هم داوران تشکیلات بین المللی باید اسناد و مدارک محرز را بررسی کنند و در نهایت آنها را راستی آزمایی نمایند و نتیجه را بصورت قطعی اعلام کنند نه اینکه هر از گاهی سازمان های اطلاعاتی دشمن یک کشور ادعایی را مطرح کنند و تشکل های بین المللی آن ادعا را ملاک عمل خود قرار دهند و نتیجه نهایی گزارش های خود را در هاله ای از ابهام منعکس کنند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی سالهاست وسیعترین بازرسی های تاریخ خود را بر علیه جمهوری اسلامی ایران انجام داده و تا به حال حتی یک دلیل مبنی بر نظامی بودن این برنامه پیدا نکرده اما همیشه در پایان گزارش های خود از تایید صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران خودداری می نماید. در واقع همان سیاستی که بر علیه عراق اعمال شد را تکرار می کند.

ایران حتی برای راستی آزمایی آژانس چندین بار به آنها اجازه داد از مراکز نظامی مورد ادعای خود بازرسی کنند و هر بار هم طبق توافق قرار بر این بود که آخرین بار باشد، چرا که حتی یک بچه دبیرستانی که کلاس شیمی رفته می تواند به شما بگوید اثرات نیم عمر یورانیوم و مواد رادیو اکتیو برای سالها باقی می ماند و با تجهیزاتی که بازرسان آژانس دارند به راحتی می توانند متوجه شود که آیا در مکانی فعالیت های رادیو اکتیو وجود داشته یا خیر. و آژانس با اینکه اطمینان داشت هیچ فعالیت مرتبط با هسته ای در این اماکن انجام نشده اما هیچ وقت تاییدیه ای در این زمینه منتشر نکرد. باید توجه داشت فعالیت های دیگر تحقیقات نظامی ایران طبق همه مقررات بین المللی هیچ ربطی به این آژانس ندارد که بخواهد در مورد آنها تحقیق کند و یا حتی سوال مطرح کند.

کارشناسان آژانس بیش از اینکه به چهارچوب فعالیت خود به عنوان داور بی طرف عمل کنند به عنوان جاسوس دشمنان ایران عمل کرده اند. آنها اطلاعات دقیق مراکز هسته ای ایران را در اختیار تشکیلات امنیتی دشمنان ایران قرار داده اند تا اگر بخواهند آنجا را بمباران کنند بدانند چگونه و کجا را باید بمباران کنند. دانشمندان ایرانی را شناسایی کرده اند و اطلاعات شخصی آنها را در اختیار سرویس های امنیتی دشمن قرار داده اند، امری که منجر به ترور چند نفر از آنها توسط عوامل اسرائیل و ایالات متحده شد. همچنین پرسش ها و کنجکاوی هایی را مطرح می کنند که مشخص است آنها در حال تحقیق بر ظرفیت های دفاعی نظامی ایران که تکرار خارج از حیطه اختیارات آنها می باشد هستند.

این رفتار خصمانه آژانس بین المللی انرژی هسته ای منجر به سلب اطمینان از این تشکیلات به عنوان یک داور بی طرف گشته و امروزه ایرانی ها به این تشکیلات به عنوان نماینده دشمن می نگرند.

U.S. Secretary of Energy Ernest Moniz, U.S. Secretary of State John Kerry and U.S. Under Secretary for Political Affairs Wendy Sherman (L-3rd L) meet with Iranian Foreign Minister Mohammad Javad Zarif (2nd R) at a hotel in Vienna, Austria - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اتم ایرانی به تدریج شکافته می شود

یکی از چالش هایی که مذاکره کنندگان ایرانی و 1+5 با آن مواجه می باشند نیز همین مساله می باشد. به این معنا که ایرانی ها اصرار دارند تاکید بر تایید آژانس بین المللی انرژی هسته ای باید از درون توافقات حذف گردد چون همین موضوع ممکن است نتیجه همه توافقات را بهم بزند. سابقه آژانس مخصوصا با مدیریت آقای آمانو نشان داده که این آژانس به هیچ وجه قابل اطمینان نمی باشد و همیشه بر اساس دستورات ایالات متحده عمل می کند لذا در صورتی که در آینده ایالات متحده بخواهد زیر تعهدهایش بزند براحتی می تواند از ابزار آژانس برای زیر سوال بردن عمل کردن ایران به تعهدات خود استفاده کند و مجددا ایران وارد یک چالش بی پایان گردد.

نظر به اینکه عملکرد آقای آمانو در آژانس این تشکیلات را به یک تشکیلات وابسته به غرب و جاسوسی تبدیل کرده ایرانی ها خواهان آن هستند که راستی آزمایی عملکرد آنها از کانال دیگری که معتبر وقابل اطمینان باشد انجام گردد. آقای آمانو با سفر خود به ایران تلاش دارد به مسئولین ایرانی این اطمینان را بدهد که این آژانس در عملکرد آتی خود تغییر خواهد کرد اما حال چقدر در این زمینه موفق باشد منتظر بود و دید آیا مسئولین ایرانی تعهدات آقای آمانو را می پذیرند یا نه.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала