اتم در سبد جهانی

© Sputnik / Pavel Lisitsynنیروگاه « بلویارسک» روسیه
نیروگاه «  بلویارسک» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اولین نیروگاه اتمی صنعتی در اتحاد شوروی در « اوبنینسک» ساخته شد.

 انرژی اتمی  حدود 17 درصد  کل  انرژی تولیدی در جهان را  تشکیل می دهد.  اتم در جای سوم پس از  ذغال سنگ و انرژی آب  قرار دارد. در بسیاری از کشورها  گفته می شود که انرژی اتمی اساس  رفاه ساکنان است.

 اولین  نیروگاه اتمی  صنعتی  در اتحاد شوروی در «  اوبنینسک» ساخته شد. این نیروگاه  26 ماه ژوئن  سال 1954 میلادی  در ساعت  17 و 45 دقیقه   تولید برق را شروع کرد.  این نیروگاه در کمتر از 3 سال ساخته شد.  برای آن دوران ،  نیروگاه یک سازه بی نظیر بود. ارزش این  پروژه  فوق العاده زیاد بود.  همانا در « اوبنینسک»  سیستمی متولد شد  که نقش بزرگی   برای روسیه و  صنعت جهانی ایفا کرد.

الکساندر گوسییف  رئیس انستیتوی  برنامه ریزی  استراتژیک  و  پیش بینی  در این خصوص گفت:  ساخت نیروگاه اتمی در « اوبنینسک» اولین مرحله  ساخت کل سیستم  صنعتی  کشور روسیه بود.  رآکتوری که امروز نیز در  « اوبنینسک» کار می کند، یک رآکتور  تجربی بود.  مهم آن است که در ابتدا  صنعت اتمی   در جهت تولیدات نظامی سمتگیری شده بود.  زیرا قدرت بالقوه  ای که در کشور  شوروی ، آمریکا و  انگلیس  طی دهه 1940 و 1950 ذخیره شد  در جهت  تأمین  امنیت  ملی   انجام می شد.

 اما نباید فراموش کرد که اتم صلح آمیز ادامه طرح های نظامی بود.  اواسط قرن گذشته  مسأله  تولید برق  مسائل دیگر را از دستور روز عقب راند. بدین ترتیب  حل این مسأله با  کمک انرژی اتمی ممکن شد.

سرگی پیکین  رئیس بنیاد  رشد انرژتیک  روسیه در این خصوص گفت: اتم صلح آمیز  پیامد  تکامل اتم نظامی است. پس از آنکه  درک شد  که اتم  — مقدار فوق العاده زیاد انرژی است  که می تواند برای کشور مفید باشد  فناوری نظامی  برای اهداف صلح آمیز  تکامل یافت. اما این  رشد سریع نبود. سهم انرژی اتمی  در تولید برق  طی چند دهه  از  دیگر منابع — ذغال سنگ — بیشتر نبود.  فقط پس از بهبود  فناوری  و اطمینان بخشی  نیروگاه  ها  سهم  انرژی اتمی در  توازن  انرژی  در روسیه و جهان افزایش یافت.

ظاهر شدن نیروگاه  اتمی  کمکی برای  حل و فصل مسائل مهم دیگر شد.  با ظاهر شدن منبع انرژی  که خطر جدی برای  محیط زیست ندارد  و در مقایسه با انواع   دیگر سوخت — نفت  و  گاز و ذغال سنگ — به پایان نمی رسد، دورنمای استفاده از اتم صلح آمیز  پس از راه اندازی  نیروگاه اتمی در « اوبنینسک»  برای جهانیان آشکار شد.

الکساندر گوسییف در این خصوص گفت: آنچه به رآکتور « اوبنینسک» مربوط می شود  ساخت آن اولین مرحله  در ساخت سیستم  نیروگاه اتمی بود  که با اورانیوم 235 کار می کند.  تجربه موفق  بود.  سپس طرحریزی رآکتورهای اتمی  آغاز شد که مورد استفاده گسترده قرار گرفت.  هم اکنون 451  رآکتور اتمی  در  بسیاری از کشورها  کار می کنند.  اما رآکتور «اوبنینسک» برای همیشه اولین رآکتور باقی می ماند. زیرا ساخت  رآکتور در آن زمان یک رویداد  مهم بود.

 کار  رآکتور از لحظه راه اندازی آن تحت نظارت شدید  متخصصان  قرار داشت که بزودی  ثابت کرد  تجربه راه اندازی  آن  بطور کامل  راه حل های فنی و  مهندسی  را مورد تأیید قرار  داد که اساس  ساخت آنرا تشکیل می داد.  در نتیجه کار روی  طرح های بعدی آغاز شد. در سال 1964  نیروگاه «  بلویارسک» به بهره برداری رسید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала