روسیه و ایران بزرگترین صادرکنندگان گاز به ترکیه هستند

© Sputnik / Aleksandr Mazurkevichروسیه و ایران بزرگترین صادرکنندگان گاز به ترکیه هستند
روسیه و ایران بزرگترین صادرکنندگان گاز به ترکیه هستند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
علیرضا بیگدلی سفیر ایران در ترکیه اعلام کرد تهران و آنکارا درباره افزایش صادرات گاز ایران به ترکیه با قیمت تخفیفی به توافق رسیده اند.

به گزارش خبرگزاری"ایرنا" بیگدلی گفت وی گفت: ایران و ترکیه در خصوص افزایش میزان صادرات گاز ایران به ترکیه و تخفیف نسبی ایران به گاز صادراتی به این کشور به توافق اصولی دست یافته اند.

بیکدلی با تاکید بر لزوم آگاهی رسانه ها و افکار عمومی از محتوای موضوع تعدیل در نرخ گاز صادراتی ایران به ترکیه گفت: موافقتنامه گاز مهمترین سند همکاری بین ایران و ترکیه می باشد.

وی افزود: این توافقتنامه در مجالس دو کشور به تصویب رسیده و حکم قانون را دارد، براساس این قانون ایران باید سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز به ترکیه صادر کند و ترکیه نیز باید برهمین اساس پول گاز را به ایران پرداخت کند. بنابر این موضوع کاهش نرخ گاز با تصمیم یک نفر حل نمی شود ؛ بر این اساس باید موافقتنامه دیگری باشد و این موافقتنامه از سوی مجلس تصویب شود.

سفیر ایران در ترکیه خاطرنشان کرد: به عبارتی باید در قانون یاد شده تجدید نظر شود. در موافقتنامه جدید، ترکیه باید گاز بیشتری از ایران خریداری کند و ایران نیز در قیمت صادراتی گاز به ترکیه تعدیل انجام دهد. این باید به صورت توافقتنامه به مجلس برده شود تا حکم قانون بگیرد.
یادآور می شود در ماه آوریل آنکارا پیشنهاد تهران درباره دوبرابر شدن صادرات گاز به ایران به ترکیه را رد کرده بود. در آن زمان رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به گران بودن بهای گاز ایران اشاره کره و گفته بود اگر بهای گاز ایران کاهش یابد، ترکیه میزان واردات آن از ایران را افزایش خواهد داد.
ترکیه علاوه بر واردات سالانه 10 میلیارد مترمکعب گاز از ایران ، 20 میلیارد مترمکعب گاز از روسیه و 6.6 میلیارد مترمکعب گاز از جمهوری آذربایجان وارد می کند. بهای گاز ایران 490 دلار برای هر هزار مترمکعب اما بهای گاز روسیه و جمهوری آذربایجان به ترتیب 525 و 335 دلار است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала