گزارش و تحلیل

کابوس یا توهین به مقدسات

© AP Photo / Stringerزیردریایی اتمی « کورسک» روسیه
زیردریایی اتمی « کورسک» روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
غرق شدن «کورسک» برای روسیه یک تراژدی است.

 استودیوی  لهستانی « جوجوبی» خبر  معرفی بازی  کامپیوتری به نام « کورسک» را اعلام کرد.  البته فقط  ویدئوی  تبلیغاتی  آن  منتشر شده است.  اما اینترنت روسیه با  دیدن آن  نارضایتی خود نسبت به  آگهی  بازی لهستانی در باره زیردریایی غرق شده « کورسک» را نشان داد.

سازندگان این بازی کامپیوتری، با  الهام از این تراژدی  ابراز اطمینان می کنند که  پروژه آنها می تواند  پاسخ به سوالات  زیادی در باره زیردریایی غرق شده باشد.  بازی جدید کامپیوتری « کورسک» حاوی عناصر ماجراجویانه و ترس و وحشت زیاد است. بازی « کورسک»  اواخر سال  آینده وارد بازار خواهد شد.

فقط ویدئوی تبلیغاتی آن  منتشر شده است اما کاربران اینترنت در روسیه  بدشواری خشم خود را  کنترل می کنند.  بسیاری از  روس ها  از  آگهی بازی لهستانی در باره « کورسک»  ناراحت هستند.   بررسی تفسیرها و نظرات در اینترنت  گواه خشم کاربران نسبت  به ویدئوی تبلیغاتی بازی « کورسک»  است.

 یکی از کاربران نوشته است: « غرق شدن کورسک» برای روسیه تراژدی است.  چرا از تراژدی باید بازی درست کرد؟  شما می توانید بازی ای در باره «  ماجراهای ولینسکی  لهستانی ها» بسازید و بگوئید که  در جریان این بازی  شاد  با تاریخ  تراژدی ولینسکی آشنا خواهید شد…»

« در بین خویشاوندان  قربانیان آن  حادثه   تراژیک، خیلی  ها خشم خود را نسبت به این بازی ابراز کردند.  کسب درآمد با استفاده از  مصیبت ها و درد و رنج  دیگران  غیر انسانی است!!»

یکی از کاربران  انیترنت از  لهستان نیز با این نظر موافق است.

البته  هستند نمایندگان جداگانه ای که سطح ترس آنها از روسیه   به چنان غلظتی رسیده است  که  بر تمام خصوصیات  انسان متمدنانه — اخلاقیات  و  اندیشیدن —  خط بطلان می کشد.  اما اکثرا معتقدند که سازندگان این بازی  عقل خود را از دست داده اند  و یا می خواهند درآمد خوبی از ساخت « کورسک» بدست آورند.

طراحان بازی انیترنتی  با انتخاب چنین موضوعی امیداوار هستند  بتوانند  نظر بازیگران هر چه بیشتری را جلب کنند  و فروش شرکت افزایش یابد.  به ویژه که شرکت « جوجوبی» قبلا در  بخش  تولید بازی های کامپیوتری —  فعالیت نمی کرد.

میخائیل استِمپِن  رئیس استودیوی « جوجوبی»  در کنفرانس مطبوعاتی اعتراف کرد که  ماجرای « کورسک»  تا کنون بحث های زیادی  را موجب می شود. « ما امیدواریم که بازی ما   سوالات مربوطه را مطرح سازد و بطور همزمان  به تعدادی از این سوال ها پاسخ بدهد».  روزنامه  « گازتا ویبورشا»  لهستان سخنان وی را منتشر کرده  است.  اما در اینجا باید پرسید: «این بازی جواب چه سوالاتی را خواهد داد؟»

مهم نیست که در پشت این  اعلامیه چه چیزی نهفته است —  تبلیغات  تیره و یا حماقت ساده، اما این اعلامیه و واقعیت ساخت  چنین بازی اینترنتی  باعث خشم روس ها  و درک این نارضایتی از سوی  لهستانی ها می شود.

« سپوتنیک پولسکا»   از  مارک توچِک  معاون  دریادار  لهستان  که کاملا از نظرات  روس ها در این باره حمایت می کند خواست به تفسیر این موضوع بپردازد.

وی گفت: « من کاملا با نظرات  روس ها موافقم. من از شنیدن این خبر  تعجب کردم.  این درست مثل آن می ماند که ما بازی مشابهی درست کنیم و .  خدمه  زیردریایی لهستانی  « آریول» را در  آن جا بدهیم  که در شرایط غیر قابل توضیحی  اواخر ماه مه ، اوایل ماه ژوئن سال 1940 میلادی  مفقود الاثر شد.  نمی دانم این بازی در  لهستان چه واکنشی را موجب خواهد شد، اما  فکر می کنم   عکس العمل شدید  باشد.  این کاری  پست و غیر انسانی  است.  من متأسفم که چنین کارهایی انجام می شود. امیدوارم که این بازی در لهستان  از طرفداران زیادی برخوردار نشود.  زیرا صاف و ساده یک بازی منزجر کننده است.

جرزی  توس یکی دیگر از هم صحبت های « سپوتنیک پولسکا»  که رئیس  اتحادیه  اجتماعی لهستان است در باره بازی کامپیوتری « کورسک» گفت:  کار ما به  جنگ ها و  ملوانانی اختصاص دارد  که به آن شکل تراژیک  در  زیر دریایی  « کورسک» جان سپردند.  از اینرو من  عمیقا از کفرگویی نسبت به خاطره آنها با ساخت چنین بازی اینترنتی، ناراحت هستم.چندی پیش در لهستان  مورد مشابهی رخ داد.  یادم می آید  شرکت غربی  بازی کامپیوتری منتشر کرد که لهستان در آن کشور نازیسم  اعلام شده بود.  خشم  زیادی به پا شد.  مقامات کشور عصبانی شدند، از جمله وزارت امور خارجه  و دیگر نهادها  خشم خود را  ابراز کردند.  برای  آنها و از جمله برای ما لهستانی ها  معلوم شد  که این یک ماجرای جنجال بر انگیز است. به عقیده من  مقامات لهستان  و دیگر گروه های سیاسی و اجتماعی باید  منتها تلاش خود را جهت جلوگیری از  ظاهر شدن این بازی کامپیوتری به انجام برسانند».

شایان ذکر است  که زیردریایی « کا —141» به نام « کورسک» — زیر دریایی اتمی  روسیه  از سال 1995  تا 2000 میلادی  در ترکیب  ناوگان شمال  روسیه خدمت کرد. زیردریایی « کورسک» در  دریای بارنتس  در نتیجه بروز حادثه ای که 12 ماه اوت سال 2000 میلادی رخ داد غرق شد.  تمام 118  خدمه زیر دریایی  کشته شدند.  این حادثه از نظر تعداد  قربانیان  دومین  حادثه  در  تاریخ مابعد جنگ  ناوگان زیردریایی روسیه بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала