گزارش و تحلیل

چگونگی حفظ امنیت در محدوده ی کشورهای همسود

© Sputnik / Alexei Druzhininچگونگی حفظ امنیت در محدوده ی کشورهای همسود
چگونگی حفظ امنیت در محدوده ی کشورهای همسود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نمایندگان سازمان های نظارت بر اجرای قانون، مسائل مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در فضای پس از شوروی را در شهر دوشنبه بحث و بررسی می کنند.

در پایتخت تاجیکستان اجلاس شورای روسای سازمان های امنیت و اطلاعات دول عضو کشورهای همسود تشکیل می شود. حلیم فسخ الدینوف، خبرنگار ویژه ی ما در تاجیکستان جزئیات این جلسه را در اختیار ما می گذارد.

همانطور که در کمیته ی اجرای کشورهای همسود اطلاع دادند، در دستور کار اجلاس بیش از 10 پرسش مطرح می شود. روسای سازمان های اطلاعات کشورهای همسود اقدامات همکاری در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی را بررسی می کنند و همچنین موضوعات امنیت اطلاعاتی را در میان می گذارند. کارشناسان معتقدند که این مشکل در حال حاضر کلیدی و مهم است. رادیکال ها ، مردم را به گروه های افراطی جذب کرده و به جای استفاده از روش های سنتی تحریک به فن آوری های جدید برای گسترش ایده های خود رو می کنند. تحلیل گران می گویند: فعالیت سازمان های افراطی جناح اسلامی گواه این مطلب است. ویکتور میخایلوف ، کارشناس مسائل امنیتی از ازبکستان و رئیس سایت خبری " antiterrortoday.com " می گوید:

جماعت های بسیار جدی وجود دارند از جمله جنبش اسلامی ترکستان که فعلانه کار می کنند. استخدام ها در جریان است. و آنها از ادبیات و جزواتی که ده سال پیش وجود داشت استفاده نمی کنند. امروز گجت ها (ابزارک های فناوری) وجود دارند.

مانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان - اسپوتنیک ایران
مانورهای سازمان پیمان امنیت جمعی در تاجیکستان

در اجلاس شهر دوشنبه، همانطور که انتظار می رفت روسای سازمان های اطلاعات کشورهای همسود اقدامات مشترک در زمینه ی اطلاعاتی را بحث و بررسی کردند. همچنین تبادل اطلاعات و اعلامیه های مشترک خطرات سایبری و از جمله تهدید تروریستی برای کشورهای همسود صورت گرفت. چنین همکاری باید ثمر دهد. طاهر خیرالایف ، کارشناس نظامی از تاجیکستان می گوید:

سازمان های تروریستی ، منابع اینترنتی خود را دارند و در شبکه های اجتماعی برای جذب جوانان به گروه های خود فعالیت می کنند.  لازم است که از طرف دول ، آنالیز اوضاع در فضای اینترنتی با هدف شناسایی سریع منابع غیر قانونی نفوذ افراطیون و اهداف تروریستی صورت گیرد.

در کمیته ی اجرایی کشورهای همسود آمده است که در دیدار شهر دوشنبه همچنین موضوع مقابله با تهدیدات در فضای پس از شوروی از جانب سازمان " داعش"  بررسی خواهد شد. امروز این ساختار فعالانه هم میهنان کشورهای مستقل مشترک المنافع را استخدام می کند. کارمندان تازه استخدام شده را به ترکیه می فرستند و سپس به سوریه اعزام می شوند. تحلیل گران می گویند ، در حال حاضر هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند این شبکه استخدام را متوقف سازد. همکاری سازمان های امنیتی و از جمله در مسائل ایجاد گروه های سازمانی در جامعه است که گروه بااصطلاح ریسک در آن جای می گیرد.

در جلسه ی شهر دوشنبه همچنین ارزیابی از شرایط منطقه مرزی تاجیکستان- افغانستان داده می شود. نمایندگان تاجیکستان به اعضای کنفرانس شرح می دهند که چه اقداماتی را با هدف توقف پیشرفت و گسترش تهدیدات از افغانستان انجام می

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала