کارشناسان: پاروشنکو در سال اول حکومت وعده هایش را اجرا نکرد

© AP Photo / Efrem Lukatskyپتر پاروشنکو
پتر پاروشنکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درست یک سال پیش یعنی در روز 25 مه 2014 میلادی، پتر پاروشنکو که در دور اول انتخابات بیش از نصف آرا را از آن خود کرده بود، پنجمین رییس جمهور اوکراین شد.

نتیجه اصلی سال اول حکومت پتر پاروشنکو در مقام رییس جمهوری، عدم تحقق وعده هایی بود که او شخصا در انتخابات داده بد. یلنا برونیتسکایا سیاست مدار و کارشناس انستیتوی تحلیل و مدیریت اوکراین با اشاره به این موضوع می گوید: «یک سال حکومت پاروشنکو، فقط وعده های توخالی بود».
کمپین پیش از انتخابات پاروشنکو فقط بر اساس وعده هایی برای اصلاحات اقتصادی و حل بی وقفه مشکلات در شرق اوکراین پیش رفت. وی در سخنرانی حین مراسم تحلیف از تریبون مجلس کشور اعلام کرد که راه تعامل با روسیه را پیدا می کند و روابط را با اروپا تقویت خواهد کرد.
با گذشت یک سال از انتخاب پاروشنکو، اقتصاددانان وضعیت کشور را در آستانه «ورشکستگی» اعلام می کنند. تصویب لایحه قانونی در روز 19 مه در مجلس کشور مهر تاییدی است بر این گفته. طبق این لاحیه دولت اجازه دارد بدهی های خارجی خود را پرداخت نکند. مبلغ این بدهی در حدود 50 میلیارد دلار است.
کی یف مذاکرات سخت و بی نتیجه ای را برای بازسازی پشت سر می گذارد و از غرب و همچنین سازمان های جهانی درخواست می کند که وام های جدیدی به او بدهند.
با افت ارزش گریون اوکراین و افت شدید قیمت سوخت، وضعیت در کشور طی یک سال گذشته بدتر نیز شده است.
علاوه بر این، به درخواست صندوق بین المللی پول، تعرفه ها هم بالاتر رفته است و همین مساله به افزایش بدهی ها و نارضایتی جامعه منجر شده.
اوکراین نتوانسته به رژیم لغو ویزا با اروپا دست پیدا کند. در برنامه اتحادیه اروپا در ریگا، سندی مبتنی بر وعده لغو ویزا برای اوکراین امضا نشد و هیچ صحبتی هم از عضویت اوکراین در اتحادیه اروپا به میان نیامد.
آندره زالاتاریف سیاست پرداز اوکراینی می گوید: «عملا، افسانه همگرایی با اروپا با شکست روبرو شد. روشن است که ما نه تنها وارد اتحادیه اروپا نمی شویم، بلکه حتی در آینده نزدیک لغو ویزا هم نخواهیم شد».
پاروشنکو نتوانست برای توسعه تعاملات با روسیه راهی پیدا کند. علاوه بر این، انفصال مناسبات قانونی با روسیه نیز شروع شده است.
به گفته آژآنس مهاجرت روسیه، نزدیک به 2 میلیون و پانصد تن از شهروندان اوکراین به خاطر نگرانی از درگیری های دانباس و یا با هدف مهاجرت مخفیانه، به قلمروی روسیه آمده اند.
سخن پراکنی های سیاسی ضد روسی مانع از این نمی شود که کی یف برای دریافت تخفیف در بهای گاز طبیعی از مسکو درخواست تخفیف کند.
وعده های پاروشنکو برای حل و فصل اختلافات در دانباس طی دو هفته، فقط سخنان تو خالی بود. در حال حاضر سازمان گفتگو میان کوکراین و جمهوری های خودخوانده دانتسک و لوگانسک، فقط در صورت میانجیگری روسیه، فرانسه، آلمان و سازمان همکاری های اقتصادی اروپا میسر است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала