گزارش و تحلیل

برگزاری کنفرانس ژنو یک پیروزی برای انصار الله است

© AFP 2023 / Mohammed HuwaisЙеменские женщина и ребенок, держащий национальный флаг, у стены во время митинга в Сане
Йеменские женщина и ребенок, держащий национальный флаг, у стены во время митинга в Сане - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برگزاری کنفرانس صلح یمن در هر مکانی خارج از ریاض و کشورهای حامی آن به معنای رسیدن انصار الله به خواسته خود است

از بدو شروع عملیات عربستان سعودی بر علیه یمن اولین خواسته سعودی ها به اطاعت کشاندن یمنی ها و وادار کردن آنها به مذاکره در ریاض تحت چتر عربستان بود و علیرغم همه باج ها و پیشنهاداتی که با آنها شد انصار الله با حضور در پایتخت عربستان مخالف بودند و خواهان مذاکره در کشوری بیطرف بودند.

لذا برگزاری کنفرانس صلح یمن در هر مکانی خارج از ریاض و کشورهای حامی آن به معنای رسیدن انصار الله به خواسته خود است یعنی در واقع سنت دیرینه قیمومیت عربستان سعودی بر یمن شکسته شود و اختلافات درونی یمن زیر نظر مجامع بین المللی حل و فصل گردد.

در حالی که عربستان سعودی تلاش های زیادی برای تروریست شناختن حوثی ها و یارانشان در انصار الله در مجامع بین المللی انجام داد و خواهان تحریم آنها بوده و می باشد، برگزاری این کنفرانس تحت چتر سازمان ملل اعتراف ضمنی بین المللی به حقانیت این گروه و غیر تروریست بودن آن می باشد.

کشتی اعزامی ایران به یمن در جیبوتی تخلیه شد - اسپوتنیک ایران
کشتی اعزامی ایران به یمن در جیبوتی تخلیه شد

در مورد ایران هم می توان گفت که حل بحران یمن بصورتی که مورد رضایت مردم این کشور باشد خواسته این کشور می باشد. در واقع از بدو شروع جنگ در یمن و طرح پیشنهادی صلح ایران برای این کشور یکی از پیشنهادات ایران این بود که یمنی ها در کشوری بی طرف با هم مذاکره کنند و در این راستا مسقط یا موسکو و یا ژنو را پیشنهاد داده بودند که خوب برگزاری کنفرانس در ژنو به این معنا است که حرف ایران به کرسی نشسته.

نباید مواضع ایالات متحده در اجلاس کمپ دیوید نسبت به عرب ها را خارج از این چهارچوب دید. طبق اطلاعاتی که از منابع خبری موثق به دست آمده در اجلاس کمپ دیوید ایالات متحده در چند مورد تکلیف این کشورها را روشن کرد.

—  در زمینه همکاری دفاعی علیرغم امید های واهی که اعراب داشتند به هیچ وجه حاضر نشد با آنها توافق امنیتی به امضاء برساند و فقط به وعده وعید های شفاهی اکتفا کرد.و وعده داد تسلیحات جدید (چند برابر قیمت) به آنها بفروشد. حتی در برخی جلسات به محمد بن سلمان (فرزند پادشاه عربستان) اجازه حضور در جلسات را ندادند و به وی گفتند که جلسات فقط مختص روسای هیات ها می باشد.

حملات هوایی در یمن - اسپوتنیک ایران
انتقال مرکز فرماندهی شیعیان یمن

—  در زمینه پرونده های منطقه ای مثل یمن — سوریه — عراق و لبنان کاملا برای عرب ها واضح بود که موضع آمریکا به موضع ایران بسیار نزدیک تر بود تا موضع اعراب. رئیس جمهوری ایالات متحده در مورد ساقط کردن بشار الاسد در سوریه به آنها گفته به دلیل اینکه جایگزین مناسبی برای بشار الاسد وجود ندارد ترجیح می دهد فعلا همین حکومت در راس کار باشد و تمایل ندارد یک لیبی دیگر کنار اسرائیل بوجود آید. در مورد یمن هم به عرب ها گفته که به نظر ایالات متحده طولانی شدن ماجرای یمن به ضرر منافع همه است و باید به هر شکلی که شده مساله بصورت سیاسی حل و فصل گردد و در این زمینه ایالات متحده اقدامات لازم را انجام خواهد داد بصورتی که آبروی عربستان و یارانش حفظ گردد. در مورد عراق هم گفته که به نظر ایالات متحده گروه های تروریستی تکفیری که با حمایت برخی عرب های حوزه خلیج فارس در آنجا فعالیت می کنند در آینده خطر اصلی برای ایالات متحده و غرب به حساب می آیند و لذا مبارزه با آنها در اولویت این کشور قرار دارد و خواسته یا ناخواسته ایالات متحده در این زمینه خود را در یک طرف جبهه با ایران در مقابل تروریست ها و داعش می بیند. اوباما به اعراب همچنین گفته با اینکه تمایل ندارد نقش ایران در منطقه بزرگ شود اما به نظر ایالات متحده فقط ایران است که می تواند با تروریست ها در عراق و منطقه مقابله کند.

—  در زمینه مذاکرات هسته ای آقای اوباما به عرب ها تاکید کرده که تصمیم دارد به هر شکلی شده توافق هسته ای در دوران او به فرجام برسد و عرب ها باید از مخالفت های خود دست بردارند و اینقدر خطر ایران را بزرگ نکنند و به فکر کنار آمدن با این کشور باشند. آقای اوباما مجددا بر نظر خود بر وجود خطر داخلی در این کشورها تاکید کرده و از آنها خواسته که به فکر تغییرات دمکراتیک درونی باشند.

         سوابق تاریخی به ما نشان داده که سازمان ملل بدون اجازه ایالات متحده آمریکا و یا تحریک توسط آن دست به هیچ اقدامی نمی زند لذا قطعا این تحرک سازمان ملل برای برگزاری چنین کنفرانسی دقیقا بلا فاصله پس از کنفرانس شکست خورده ریاض و اجلاس کمپ دیوید به این دلیل می باشد که ایالات متحده تلاش دارد عربستان سعودی را از این مخمسه که در آن گیر شده نجات دهد و می خواهد با این طرفند ضمن حفظ آبروی عربستان سعودی بصورتی مساله ای که کل جوامع آزاده جهان را به پرس و جو در مورد نقش نهاد های بین المللی و کشورهای مدعی تمدن و حامی حقوق بشر در ماجرای کشتار بی گناهان در یمن واداشته را جمع و جور کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала