گزارش و تحلیل

هفته خاور نزدیک

© Photo / Moscow State Institute of International Relationsهفته خاور نزدیک» در انستیتوی دولتی روابط بین الملل مسکو
هفته خاور نزدیک»  در  انستیتوی دولتی  روابط بین الملل  مسکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای تروریسم بین المللی و افراط گرایی هیچگونه مرز مذهبی و کشوری وجود ندارد.

« خاور نزدیک  در عصر تغییرات» — موضوع  اولین  بحث های « هفته خاور نزدیک»  است که 12 ماه مه در  انستیتوی دولتی  روابط بین الملل  مسکو  گشایش یافت.  دیپلمات های  روسیه و متخصصان — خاورشناسان، سفرا و کارمندان  آکرودیته شده  سفارت خانه های عراق، سوریه، مصر  و تعدادی از  کشورهای  خاور نزدیک و آفریقای شمالی ، روزنامه نگاران  عربی  در حال کار در روسیه، دانشجویان  انستیتوی  دولتی روابط بین الملل  مسکو،  متخصصان  منطقه خاور نزدیک  در کار آن شرکت دارند. بحث ها، میزگردها و بررسی  مناسبات  بین روسیه و کشورهای  خاور نزدیک  و دیدار  نمایندگان  جامعه  تجاری  هر دو طرف  در برنامه « هفته  خاور نزدیک» گنجانده شده است.

هفته خاور نزدیک به 200 — مین  سالگرد  انستیتوی  زبان های خارجی « لازاریف»  — جانشین اولین  هنرستان  تخصصی دیپلماتیک  روسیه که 10 ماه  مه سال 1815 میلادی  به ابتکار  و با استفاده از سرمایه لازاری لازاریان  ارمنی مقیم مسکو  ایجاد شد، اختصاص دارد. لازاریان عمر خود را وقف  مطالعه تاریخ ، فرهنگ و  زبان کشورهای شرق نمود.

« هفته خاور  نزدیک»  یک رویداد بسیار مهم  است  که بازتاب دهنده  زحمات تمام کسانی است  که طی  یک قرن  به موضوع خاور نزدیک  پرداختند و   همچنان در این عرصه  زحمت می کشند. این  رویداد   نشانگر  دیپلماسی  عملی  در این منطقه است».

آناتولی تورکونوف  رئیس انستیتوی دولتی روابط بین الملل با افتتاح  بحث ها گفت: هم اکنون خاور نزدیک بخودی خود   برای ما — روس ها  و  برای کل جهان  منطقه ای است  که دائما در مرکز  توجه قرار دارد.  واقعا هم این بخش جهان  تغییرات  بزرگی را از سر می گذراند. جامعه خاور نزدیک اولین بار نیست که با تغییرات « تکتونیکی» روبرو می شود. کافیست  شکلگیری خلیفه عربی، ایجاد کشورهای مستقل پس از  جنگ جهانی دوم  به یاد آورده شوند، « بهار عربی» که 4 سال پیش آغاز شد  نه تنها  حامل  تغییرات مثبت بود بلکه  درگیری هایی را آشکار ساخت که طی سالها در آنجا انبار شده بودند.   قدرت بالقوه منطقه  نیز آشکار گشت.  ادامه درگیری های داخلی  و  بین المللی  در خاور نزدیک  احتمال تجزیه  را افزایش می دهد که بنوبه خود  تهدیدی برای  امنیت جهانی ، ایجاد  ائتلاف های جدید  و تغییر  مسیرهای  تجارت  جهانی و « جریان های انرژتیک» خواهد بود.

 تروریسم بین المللی  در بین مسائل  جهانی  خطر  خاصی است. برای تروریسم  بین المللی و افراط گرایی هیچگونه مرز  مذهبی  و کشوری وجود ندارد.  تأثیر تروریسم  بر  زندگی  کشورها منفی است و چالشی برای  امنیت منطقه ای و  کل جامعه جهانی  است.  البته علل بروز تروریسم  در  عرصه های  اجتماعی  و اقتصادی و  سیاسی نهفته است. در عین حال،  بسیاری از مجریان عملیات تروریستی  پشت شعارهای اسلامی پنهان می شوند. در نتیجه در  اذهان مردم  این فکر شکل می گیرد که اسلام —  یک دین جنگ طلب است و  نسبت به  دیگر ادیان ناشکیباست.  اما  ما می دانیم که نباید  ایدئولوژی تروریسم  را با  آموزش های   هر نوع  مذهبی  پیوند داد. چنین  ربطی  اشتباهی جدی خواهد بود.  رهبران  افراط گرایان  از دکترین باستانی  اسلام  و  دیگر مذاهب آن چیزهایی را بیرون می کشند که با کمک آنها می توانند  عملیات تروریستی و خرابکاری خود را توجیه کنند.  این در حالی است که هیچ یک از مذاهب جهان به زورگویی و خشونت فرا نمی خواند.  آناتولی  تورکونوف در ادامه گفت: می خواهم این موضوع را یادآوری کنم  که در قرآن،  کشتن یک انسان  از نظر گزند و ضرر آن معادل  قتل  کل بشریت است.

 تروریسم بر اساس  تعصب دینی  بطور جدی  روسیه را به عنوان یک کشور کثیرالملله  نیز تهدید می کند.  دیپلماسی روسیه  بر  تأیید مذاکرات برای حل و فصل مسائلی که  تروریسم ببار می آورد از جمله در خاور نزدیک  اصرار می ورزد.  به اعتقاد من  باید  گفتگوی سیاسی  و  همکاری اقتصادی  با تمام کشورهای  خاور نزدیک گسترش یابد  و  در حل و فصل  درگیری های گذشته و جدید در این منطقه  با  یکدیگر همکاری کنیم.  این موضوع  در مرکز  دیدارهای  ما در  « هفته  خاور نزدیک» مسکو  قرار دارد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала