گزارش و تحلیل

آمادگی ایران برای جلوگیری از فاجعه ی بشری در یمن

© Sputnik / Stringerآمادگی ایران برای جلوگیری از فاجعه ی بشری در یمن
آمادگی ایران برای جلوگیری از فاجعه ی بشری در یمن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کشتی ایرانی " ایران شاهد" با بار کمک های بشردوستانه و همچنین پزشکان و متخصصینی از کشورهای مختلف ، به سمت بندر حدیده یمن در دریای احمر رهسپار شد.

کشتی ایرانی " ایران شاهد" با بار کمک های بشردوستانه و همچنین پزشکان و متخصصینی از کشورهای مختلف ، روز دوشنبه بندر ایرانی را در خلیج فارس ترک کرده و به سمت بندر حدیده یمن  در دریای احمر رهسپار شد. کشتی باید در زمان آتش بس پنج روزه برسد این آتش بس عصر دیروز توسط طرفین درگیر اعلام شده است.

در عین حال نماینده ی رسمی ائتلاف عربی ژنرال احمد اسیری با عجله بیان داشت که ائتلاف به این کشتی با بار بشردوستانه جمع آوری شده در ایران اجازه نمی دهد که بدون توافق اولیه و اجازه از طرف سازمان ملل متحد به یمن بیاید.

پیشتر تلاش های انجمن صلیب سرخ ایران برای ارسال کمک های بشردوستانه از طریق هوا به آسیب دیدگان یمنی توسط نیروی هوایی ائتلاف و به فرماندهی عربستان سعودی متوقف شد. جنگنده های سعودی به هواپیماهای غیرنظامی ایرانی با بار بشر دوستانه و کمک های پزشکی اجازه ندادند که به صنعا برسد و فضای هوایی را برروی فرودگاه یمن محاصره نمودند.

آیا بار بشر دوستانه از ایران در نهایت به یمن خواهد رسید؟ آیا به کشتی ایرانی " ایران شاهد" حمله می کنند ؟ مصیب نعیمی ، سردبیر مجله ی ایرانی عرب زبان " الوفاق" در مصاحبه ای با مارینا الشعلان ، خبرنگار رادیو اسپوتنیک به این پرسش ها پاسخ می گوید:

تهدیدات مذکور از طرف نماینده ی نیروهای ائتلاف عربی در خصوص امکان مداخله برای رسیدن کشتی ایرانی به ساحل یمن ، ممکن نیست بدون پاسخ از طرف ایران همراه باشد. در این ارتباط معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران ، سردار مسعود جزایری در مصاحبه ای با شبکه ی تلویزیونی عرب زبان ایرانی " العالم" بیان داشت: " حمله به کشتی صلیب سرخ ایرانی به جنگ در منطقه ختم خواهد شد. و این آتش را نمی توان خاموش کرده و یا تحت کنترل قرار داد. در صورت تلاش برای مزاحمت در رسیدن کشتی به محل مورد نظر توسط نیروهای ائتلاف عربی ، باید منتظر اقدامات دیگری از طرف ایران باشند. تحمل و خویشتنداری ایرانی ها هم حد و مرزی دارد.

ضمنا ، نیروهای ائتلاف عربی نمی توانند مستقیما به کشتی ایرانی حمله کنند. مصیب نعیمی می گوید:

به گفته ی مصیب نعیمی ، ارسال کشتی ایرانی با بارکمک های بشر دوستانه پیشتر توسط کمیته ی بین المللی صلیب سرخ موافقت شده و مجاز اعلام گردید. هیچ گونه شک و شبهه ای در ارتباط با تلاش های ایران برای ارسال کمک های بشر دوستانه به آسیب دیدگان یمن از طرف سایر سازمان های بین المللی نیز وجود ندارد. این ابتکار مورد تایید و حمایت قرار گرفته است. مصیب نعیمی می گوید:

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала