تهران امیدوار حصول توافق با "1+5" حتی قبل از موعد مقرر است

© AP Photo / Ronald Zakتهران امیدوار حصول توافق با "1+5" حتی قبل از موعد مقرر است
تهران امیدوار حصول توافق با 1+5 حتی قبل از موعد مقرر است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران معتقد است امکان خصول توافق جامع درباره برنامه هسته ای ایران با گروه"1+5" میانجیان بین المللی ( روسیه، آمریکا، بریتانیا، چین ، فرانسه و آلمان) حتی قبل از موعد مقرر 30 ژوئن است.

به گزارش خبرگزاری "ایرنا"، عراقچی گفت:" عوامل مختلفی در داخل وخارج از اتاق مذاکرات هست که می تواند مانع شود. ما همزمان در حال مقابله با همه این عوامل هستیم و مذاکرات را هم پیگیری می کنیم. بسیار امیدواریم حتی قبل از موعد مقرر هم به توافق برسیم".  

عراقچی که صبح سه شنبه در راس هیاتی برای سومین دور مذاکرات نگارش پیش نویس برنامه اقدام مشترک  وارد وین شد، افزود: خانم «هلگا اشمید» معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به نمایندگی از دیگر کشورها مذاکره می کنند و در تماس دائم با بقیه هستند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: کارشناسان بقیه کشورها هم در جلسات حضور دارند و ایشان (اشمید) هم در مشورت مرتب با بقیه کشورها هستند. روزجمعه معاونین وزرای خارجه بقیه کشورها به این مذاکرات ملحق خواهند شد و پس از آن یک جلسه جمعی خواهیم داشت.

عراقچی گفت: روز پنجشنبه ملاقات دو جانبه ای با آمریکایی ها و یک قرار ملاقات هم با هیات چینی در همان روز خواهیم داشت. ضمن این که با هیات روس و سایر کشورهای اروپایی هم به طور جداگانه یا یکجا دیدار خواهیم کرد.

معاون وزیر خارجه ایران افزود: این فرصت خوبی است که با حضور معاونین وزاری خارجه و مدیران سیاسی کشورهای 5+1 به صورت دوجانبه و چندجانبه گفت وگوها را به پیش ببریم و بتوانیم اختلافاتی که در خصوص متن و داخل پرانتز قرار دارد را هرچه کمتر کنیم و هرچه زودتر به یک متن واحد برسیم.

یادآور می شود ایران و گروه "1+5" میانجیان بین المللی (روسیه، آمریکا، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان) در حال مذاکره برای تدوین سیستم تضمینات در راستای اثبات ماهیت کاملا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران هستند تا در صورت دستیابی به توافقی جامع در این زمینه، تحریمات بین المللی علیه تهران لغو شود.
قرار است توافقنامه جامع هسته ای میان 1+5 و ایران تا آخر ماه ژوئن امضا شود.

ایران و گروه"1+5" روز دوم آوریل در لوزان سوئیس در خصوص تدوین توافقنامه جامع به توافق سیاسی رسیده و از جمله درباره توقف کار دو سوم ظرفیت های غنی سازی اورانیوم ایران طی ده سال و کنترل بین المللی برنامه های غنی سازی طی 25 سال آینده به توافق رسیدند.

 


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала