گزارش و تحلیل

چرا امریکا نگران اوکراین است؟

© AFP 2023 / Dimitar DilkoffОполченцы в селе Спартак недалеко от аэропорта Донецка
Ополченцы в селе Спартак недалеко от аэропорта Донецка - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اوکراین دایما باعث نگرانی امریکا است. از ابتدای سال 2014 میلادی واشنگتن نبض اوکراین را در دستش گرفته است.

همین که دولت قانونی اوکراین سرنگون شد، امریکایی ها به رهبران جدید کشور پیشنهادیی برای کمک در قبال قطع ارتباط با روسیه ارایه کردند.

اوکراین هم البته این فکر را در سر می پروراند که امریکا همه توجهش به این کشور است. اما قضیه اینطور نیست. ایالات متحده امریکا برنامه های ضد روسی در سر دارد که تحقق آنها طی این سال های طولانی به دلیل فقدان دلیل قابل توجیه میسر نبوده است. شرایط اوکراین بهانه لازم را به دستشان داد. ولادیمیر زاخاروف استاد انستیتوی اقتصاد جهانی و روابط بین الملل آکادمی علوم روسیه این نتیجه گیری را می کند. وی در ادامه می گوید: «حوادثی که در اوکراین رخ داد، از قبل آماده شده بودند. همه چیز اماده بود. این کار برای بیدار کردن غرب و دشمن ساختن آن با روسیه بود. روسیه بد است، بدترین دولت دنیاست. و تا حدی هم غرب از تحریم هایی که امریکا وضع کرد حمایت نمود».

نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین - اسپوتنیک ایران
نشست مینسک، گام جدی به جلو برای حل بحران اوکراین

آتش اتفاقات میدان به دست امریکا روشن شده بود. ایالات متحده امریکا برنامه فشار بر مسکو را به طور کامل ریخته بود. این فشارها به صورت دیپلماتیک و زبانی بودند. برای شروع اتهاماتی را بر روسیه وارد کردند و گفتند که روسیه قصد داشته تمامیت ارزی اوکراین را نقض کند. اروپا نیز حساس شد و برای درگیری نظامی خود را آماده کرد. در این میان بلوک ناتو برای خود جولان دادند: تاریخ وحشتناک روسیه تبدیل به استدلال آنها برای مبارزه به خاطر افزایش بودجه ائتلاف شد. امریکا نیز با عجله خود را کنار کشید. اجازه داد تا آشی که پخته را اروپایی ها هم بزنند. انتخابات به عهده آلمان و فرانسه قرار داده شد. کی یف از همان ابتدا به خاطر این چرخش ناراضی شد. سیاستمداران اوکراینی اطمینان داشتند که از نولاند تا ناتو فقط یک گام است. اما سیاستمدارانی به روی صحنه نمایش امدند که تصمیم گرفتند برای نتیجه گیری زود است. عامل خانه اروپا هم دراین میان نقش داشت زیرا آنها با خود فکر کردند که جنگ لازم نیست. عامل زمان سبب شد که بیشتر اروپایی ها کم کم دلایل واقعی وقوع این جریانات در اوکراین را بفهمند. الکساندر کانکوف سیاست پرداز روس می گوید: «آنها می فهمند که چشم انداز کوتاه مدت هیچ نشانی از حرکت های مثبت ندارد. و اما چشم انداز بلند مدت نیز مانع از توسعه کشورهای اروپایی می شود. به همین خاطر این تردید در ذهن آنها پررنگ تر می شود و از طرف دیگر وعده های تحقق نیافته اوکراین برای انجام اصلاحات و رعایت حقوق بشر و اصول اولیه دموکراسی آنها را ناامید ساخته است. زیرا نه تنها حقوق افراد را رعایت نمی کنند که حتی فشارها بیشتر هم می شود. اوکراین دایما دستخوش حوادث منفی می شود. ثبات وجود ندارد.

ارتش اوکراین به گلوله باران حومه دونتسک ادامه می دهد - اسپوتنیک ایران
اکثریت روس ها غرب را در درگیری اوکراین مقصر می دانند

انجام توافقنامه صلح مینسک برای واشنگتن رضایت بخش نیست. اوکراین با فشار بر روسیه از امریکا امتیاز می گیرد. این سیاست می تواند برگ برنده برای نامزد انتخابات آتی ریاست جمهوری اوکراین باشد. اشارات امریکا به اوکراین یادآور جنگ سرد است و ممکن است شلیک شود. البته مشکلات جغرافیایی هم در این میان وجود دارند. اوکراین در حدی نیست که روی نقشه پیدایش کنند. با این حال یک راه حل وجود دارد. راه حل نظامی و آموزش سربازان اوکراینی و افسران آنها. در حدود 300 امریکایی را به منطقه لووف آورده اند که با دقت نقشه را بررسی کنند و اوکراین را پیدا کرده و برای همسایگانشان تعریف کنند. و اینجا زنجیره سیاست امریکا کار خودش را خواهد کرد    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала