گزارش و تحلیل

جنجال جاسوسی

© AP Photo / Markus Schreiberآنگلا مرکل صدر اعظم آلمان فدرال
آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان فدرال - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ممکن است پرونده جزایی بر علیه دولت فدرال و شخص مرکل تشکیل شود.

آنگلا مرکل  صدراعظم آلمان فدرال  را متهم به آن می کنند که آژانس  امنیت ملی آمریکا  با حمایت  سازمان اطلاعات آلمان با رضایت او  به نظارت بر شرکت های آلمانی و اروپایی  دست زده است.

در سال 2013  میلادی مرکل  این اتهامات را رد کرد.

 اما  مطابق با اطلاعات منتشره در رسانه های گروهی و مطبوعات،  دولت آلمان طی سالهای  طولانی  از این موضوع مطلع بود  که  سازمان اطلاعات آلمان  به همکاران آمریکایی  خود در جمع آوری اطلاعات کمک  می رسانده است.

 آنگلا مرکل برای نخستین بار از زمان آغاز فعالیت خود  در سمت  صدراعظم آلمان  با چنین  مسأله ناخوشایندی روبرو شده است.  مخالفان سیاسی  در انتقاد از او شتاب به خرج دادند.  بعضی از آنها  حتی اعلام کردند  که ممکن است  پرونده  جزایی بر علیه  دولت فدرال و  شخص مرکل  تشکیل شود.

مخالفان سیاسی مرکل  در انجام  این کارها  قاطعیت  زیادی از خود نشان می دهند. نباید به این جنجال کم بها داد- بعید است  که به این زودی ها  آرام گیرد.

 در قلب  دولت آلمان  گویی  همه چیز  به طور عادی جریان دارد ، اما  در پشت این  نمای بیرونی  جنجالی  مخفی  است  که  سیاستمداران  عالیمقام کشور در آن درگیر هستند.  بازرسی های پارلمانی  در باره فعالیت  سرویس فدرال  اطلاعات  آلمان  موجب مطرح شدن این موضوع شد که مطابق با بعضی اعلامیه ها سرویس مذکور  به درخواست ایالات متحده  بر فعالیت تعدادی  از شرکت ها و  نهادهای اروپایی نظارت می کرده است.  توجه اصلی  به دفتر صدر اعظم  معطوف شده است که   فعالیت  سازمان اطلاعات  تحت کنترل  کامل  دفتر آنگلا مرکل  قرار دارد  و باید قرار داشته باشد.

صدراعظم آلمان  با کدام  جنجال سیاسی روبرو شده است؟ پاسخ  این پرسش  با  جواب  این سوال پیچیده  ارتباط دارد: کی،  چطور و چه موقع  از این موضوع باخبر شد و  کی، چه چیزی را به چه کسی  گزارش داد.

در سال 2013 میلادی  افشاگری های ادوارد اسنودن  در باره فعالیت جاسوسی  آژانس امنیت ملی  در اروپا  و استراق سمع  مکالمات تلفنی  باعث عصبانیت آنگلا مرکل شد.  وی خشمگین  چند بار به واشنگتن  زنگ زد و  سفیر آمریکا در برلین  برای دیدار فوری فراخوانده شد.

عصبانیت آنگلا مرکل در رابطه با اینکه  در این قضیه  سرویس ویژه  آلمان دست داشته است  دو نتیجه  ناخوشایند را  موجب می شود:  یا صدراعظم آلمان  از فعالیت این سرویس بی خبر بوده است  که به معنای آن است که  وی این سرویس را کنترل نمی کند  و یا  قبلا سرویس  اطلاعات  آلمان را کنترل نمی کرده است  و یا  مرکل از همه چیز باخبر بوده است و دولت  وی  آگاهانه  پارلمان را فریب داده است.

تمام  این چیزها حامل عواقب  جدی برای  دولت ائتلافی  آلمان و اعتبار آنگلا مرکل  به عنوان سیاستمدار و رهبری است که ملت آلمان باید به او اعتماد کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала