گزارش و تحلیل

تاپ مدیران، واحد آمریکایی "الجزیره" را ترک می کنند

© East News / Polaris ImagesAl Jazeera, meaning "The Island" is an international news network headquartered in Doha, Qatar
Al Jazeera, meaning The Island is an international news network headquartered in Doha, Qatar - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چهارم مه مارسی مک گینیس نائب رییس کانال تلویزیونی "الجزیره آمریکا" مسئول روابط اختصاصی استعفا کرد و سومین تاپ مدیر این کانال شد که در هفته اخیر استعفا داده است. جنجال در اوایل هفته گذشته شروع شد هنگامی که کارمند سابق "الجزیره آمریکا" علیه این تلویزیون به دادگاه شکایت کرد و آنرا به تبعیض جنسی، یهودستیزی و آمریکا ستیزی متهم کرد.

روز دوشنبه معلوم شد که خانم مارسی مک گینیس نائب رییس و مسئول کانال "الجزیره آمریکا" در روابط اختصاصی تصمیم گرفت از کار بر کنار شود. خانم مک گینیس از مارس سال جاری عهده دار این مقام بود و قبلا در پست رییس سرویس خبری "الجزیره آمریکا" کار می کرد و پیش از این در تلویزیون سی بی اس کار کرده بود و سومین تاپ مدیری شد که این روزها از "الجزیره آمریکا" رفتند: هفته گذشته خانم داون بریجس مدیر روابط عمومی و خانم دیانا لی مسئول پرسنل، و معاونش خانم دنیس میلز کار خود را ترک کردند.

علت برکناری ها جنجال هفته گذشته بود. سه شنبه گذشته ماتیو لوک مسئول ذخایر و بایگانی رسانه ای "الجزیره آمریکا" در مورد برکناری به عقیده او غیر قانونی از الجازیره علیه آن به دادگاه نیویورک شکایت کرد. به گفته لوک او را پس از آن اخراج کردند که در ماه فوریه از عثمان محمود یکی از مدیران شکایت کرد که به خود اجازه می داد گفته های توام با ضدیت با یهودی ها و امریکا به زبان بیاورد و در رفتار وی نشانه های تبعیض جنسی دیده می شد. او در چند پروژه به جای زنان مردان منصوب کرده و در مکاتبات کامپیوتری برای حضور در مراسم بجای زنان از مردان دعوت می نمود. به گفته لوک عثمان به او دستور داد که از لیست دعوت ها دو زن را دلیت کند و بجای آنها از مردان دعوت کند. به گفته لوک عثمان همچنین گفت که کسی که از اسراییل حمایت می کند در دوزخ خواهد سوخت. وی پبشنهاد کرد که بجای صدابردار اسراییلی یک فلسطینی کار کند.

هفته گذشته ایهاب الشهابی مدیر عامل "الجزیره آمریکا" به روزنامه "واشنگتن پست" گفت که این اتهامات دروغ محض است. وی در کنفرانس مطبوعتی اعلام کرد: "ما هیچ گونه رفتار تبعیض آمیز را قبول نداریم و متهم کردن ما به تبعیض جنسی و یهودستیزی و آمریکا ستیزی بی پایه است. "الجزیره آمریکا" مطابق استاندارد های  اخلاقی و خواست های حرفه ای والا  اقدام می کند". خانم مک گینیس ضمن توضیح علل رفتن خود از الجزیره گفت که موضع وی با موضع مدریت فرق داشت. وی در نامه ای به کارمندان که روزنامه انگلیسی "تامز مالی" آنرا نقل کرده به اعلامیه الشهابی استناد کرده که هفته گذشته گفت که "از تمایل هر کسی به رفتن استقبال می کند، کسی که از تصمیمات یا راستاهای تعیین شده از سوی وی یا مدیریت "شبکه الجزیره" حمایت نمی کند. مک گینیس نوشت: من متوجه شدم که در چارراهی قرار گرفتم و تصمیم برکناری را گرفتم. "الجزیره آمریکا" برکناری خانم مک گینیس را تایید کرد ولی از تفسیر علت آن خودداری نمود.

گفتنی است که واحد آمریکایی کانال تلویزیونی "الجزیره" قطر در 2013 راه اندازی شد. "الحزیره" شبکه کابلی "کارنت تی وی" را خریداری کرد که صاحبش آلبرت گور معاون سابق رییس جمهور آمریکا بود. الان این کانال برای 60 میلیون خانه آمریکایی قابل دسترسی است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала