جیمی کارتر بنیامین نتانیاهو را متهم به کشتار کرد

© Sputnik / Aleksey Nikolskyi /  مراجعه به بانک تصاویر Former US President Jimmy Carter at Russian President Vladimir Putin's meeting with members of The Elders
Former US President Jimmy Carter at Russian President Vladimir Putin's meeting with members of The Elders - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جیمی کارتر رییس جمهور سابق امریکا که یکی از متخصصین بزرگ در امور خاورمیانه به شمار می رود، نخست وزیر اسراییل بینامین نتانیاهو را متهم کرده و گفت که به خاطر او مذاکرات اسراییل – عرب نابود شده است.

جیمی کارتر رییس جمهور سابق امریکا و دارنده جایزه صلح نوبل به خاطر شرکت در صلح اسراییل و مصر، در جریان دیدار خود از اسراییل با روزنامه «فایننشال تایمز» و روزنامه آلمانی «فرانکفورتر آلگمین زیتونگ» گفتگو کرده و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر کنونی اسراییل را متهم به دلیل نابودی مذاکرات اسراییل — عرب کرد. از وی سوال کردند که احتمال احیای مذاکرات میان اسراییل و فلسطین که یک سال است متوقف شده تا چه اندازه است؟ وی پاسخ داد: «مذاکرات مرده اند. تا زمانی که نتانیاهو بر سر قدرت است، ارزش صحبت کردن در این باره را ندارد».

جیمی کارتر در تمام نظرسنجی های امریکا یک رییس جمهور میانجی است. او در چارچوب تلاش های سازمان «ریش سفیدان» که زمانی توسط نلسون ماندرا و ریچارد برنسون برای مبارزه با «مشکلات لاینحل» ساخته شده بود، حضور دارد. علاوه بر وی، هرو هارلم بروندتلاند نخست وزیر سابق نروژ نیز در این سازمان حضور دارد.

جیمی کارتر با وجود بودن در خاک اسراییل اصلا احساس خود را پنهان نمی کند. در جریان این سفر وی همراه با آقای برونتلند سعی داشت جنبش «حماس» که کنترل نوار غزه را به دست دارد و جنبش «فتح» تحت رهبری محمود عباس با هم آشتی دهد. او با رهبران فلسطین دیدار کرده و از سفر به غزه به خاطر وجود مشکلات امنیتی خودداری کرد. با این حال او توانست از آقای عباس قول بگیرد که جلسه ای در سازمان «حکومت موقف» با حضور سازمان آزادی فلسطین و حماس و جهاد اسلامی تشکیل دهد. فعالیت او برای آشتی دادن میان آنها در حالی است که اسراییل این دو سازمان را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داده و حتی اتحادیه اروپا و امریکا نیز آنها را تروریستی می نامند. این مساله از نظر اسراییلی ها دور نماند. به همین خاطر وقتی جیمی کارتر درخواست ملاقات با رییس جمهور اسراییل را داشت، وی حاضر به ملاقات نشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала