گزارش و تحلیل

شکست بزرگ عربستان سعودی

© Flickr / edward musiakشکست بزرگ عربستان سعودی
شکست بزرگ عربستان سعودی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در نهایت تلاشهای ایران – روسیه و کشورهای دلواپس آینده منطقه خاورمیانه اعلام شد عملیات نظامی بر علیه یمن متوقف گشته.

در حالی که سه ساعت قبل از اعلام آتش بس پادشاه عربستان به گارد ملی دستور مشارکت در حمله به یمن را صادر کرده بود اما همانگونه که معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران اظهار داشته بود وبنده در مقاله قبلی خود (عمان میانجی گیر پشت پرده) در همین سایت اشاره نموده بودم در نهایت تلاشهای ایران — روسیه و کشورهای دلواپس آینده منطقه خاورمیانه جواب داد و اعلام شد عملیات نظامی بر علیه یمن متوقف گشته.

به هر ترتیب این ماجرا را تحلیل کنید در نهایت به این نتیجه می رسید  <<  این مردم یمن بودند که با مقاومت خود پیروز میدان بودند >> و << عربستان سعودی وهمپیمانانش بودند که با ریختن خون هزاران عرب مسلمان بدون هیچ نتیجه ای به بمباران خود پایان دادند و سرافکنده از ماجراجویی خود بیرون آمدند >>.

عربستان سعودی اعلام کرد که چون به اهداف خود رسیده عملیات را متوقف می کند، اما با برآورد هدف های اولیه اعلام شده سعودی ها می توان گفت عربستان حتی به یک هدف خود هم نرسیده.

اما چه شد که عربستان سعودی با این دستپاچگی آتش بس را اعلام کرد؟

در واقع عربستان سعودی به یک بن بست تمام عیار رسیده بود و به همین دلیل و با تحریک فرزندش محمد پادشاه دستور ورود گارد ملی را صادر کرد و تصمیم داشت وارد جنگ زمینی گردد اما بلا فاصله پس از صدور دستور وی چند اتفاق پیش آمد.

منابع مطلع اظهار داشتند:

1-    ایران موفق شد  کشورهای مختلف را قانع کند تا با طرح صلح این کشور برای یمن موافقت کنند و از رئیس جمهوری ایالات متحده تا رهبران کشورهای عربی با پادشاه عربستان سعودی تماس گرفتند و تایید خود نسبت به طرح ایران را اعلام نمودند و اظهار نظر آقای عبد اللهیان (معاون وزیر امور خارجه ایران) نشان داد که اطلاعات ایرانی ها بیش از پادشاه عربستان اطلاعات موثق از ماجراهای پشت پرده داشتند.

2-    طی تماس پادشاه عربستان با  پرزیدنت ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهوری روسیه به صراحت اعلام کرد که دلیل رای ممتنع روسیه به تصمیم اخیر شورای امنیت این بود که روسیه خواهان ورود برای حل مسالمت آمیز مساله یمن می باشد و ادامه روند بمباران به نفع عربستان سعودی نیست و در صورت شروع عملیات زمینی واکنش انصار الله منجر به آبروریزی بیشتر خواهد شد و به هیچ وجه به نفع ثبات عربستان وخاندان آل سعود نخواهد بود. و پادشاه عربستان از رئیس جمهوری روسیه تقاضا کرد کمک کند عربستان بتواند با حفظ آبروی خود از این ماجرا بیرون آید که آقای پوتین هم شرط ورود روسیه را توقف بدون قید و شرط عملیات عنوان کرد.

برخوردی بین ناوگان عربستان سعودی و ایران در خلیج عدن نخواهد بود - اسپوتنیک ایران
برخوردی بین ناوگان عربستان سعودی و ایران در خلیج عدن نخواهد بود

3-    عمان — الجزایر — عراق — مصر — ترکیه — پاکستان و حتی اردن فشارهای هماهنگی را بر عربستان انجام دادند و همگی از طرح ایران برای صلح در یمن حمایت کردند.

4-    مصری ها طی تماس با ایرانی ها از آنها تقاضا کردند تا موافقت کنند طرح صلحشان با تغییرات اندکی و از کانال دیگری به عنوان طرح صلح خلیجی یا عربی و یا… موافقت کنند که در نهایت قرار شد طرح صلح یا با نام ایران و یا با نام روسیه به شورای امنیت ارائه گردد.

5-    طی هفته اخیر اختلافات شدیدی میان عربستان سعودی از یکسو و امارات عربی متحده در مورد سلاح هایی که در عملیات استفاده می گردد (که برخی منابع معتقد هستند توسط اسرائیل در اختیار عربستان قرار گرفته بودند) و نحوه ادامه عملیات و اهداف عملیات پیش آمد که قطر هم به این اختلافات پیوست و از سه روز گذشته نماینده امارات در ائتلاف در جلسات هماهنگی حظور نداشت که در واقع نشانه عقب نشینی امارات از حمایت از ائتلاف سعودی بود. قطر و کویت و بحرین هم از قبل حضور قابل توجهی در این عملیات نداشتند و به این ترتیب عربستان دیگر هیچ همپیمانی در عملیات نداشت.

6-    تعدادی از شاهزاده های ذی نفوذ عربستان برنامه ریزی کرده بودند  که در صورت اقدام شاه به چنین ماجراجویی ای (ورود به عملیات زمینی) پادشاه را به دلیل بی کفایتی سرنگون کنند و منتظر تحرک گارد ملی بودند. واین یکی از اصلی ترین دلایل تغییر سریع موضع پادشاه بود چرا که منابع آگاه به او اطلاع دادند که ایالات متحده و روسیه و کشورهای دیگر از این جریان حمایت خواهند کرد.

7-    ایرانی ها و روس ها به عربستانی ها اطلاع دادند که امکان کنترل انصار الله و ارتش یمن دیگر وجود ندارد و اگر عملیات متوقف نشود احتمال دارد از موشک هایی که در اختیار دارند استفاده کنند و ریاض و مراکز استراتژیک عربستان را مورد هدف قرار دهند و آنها درک می کنند که یمنی ها هم حق پاسخ دادن دارند و این واکنش ظرف 24 ساعت آینده انجام خواهد شد.

بر اساس توافقات پشت پرده همان چهار بند پیشنهادی ایران اعمال خواهد شد یعنی 1 — اعلام آتش بس (که اعلام شد) 2 — ارسال کمک های انسان دوستانه 3 — شروع گفتگوی آشتی ملی طرف های یمنی (که  در مسقط ویا موسکو خواهد بود) 4 — برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در یمن (که فعلا به دلیل مشکلات انتخاباتی درون یمن از طرف برخی کشورهای عربی پیشنهاد شده آقای خالد  بحاح سرپرستی دولت موقت وکمسیون انتخاباتی را عهده دار گرددد و عبد ربه منصور به عنوان مریضی کناره گیری کند وحتی عربستانی ها پیشنهاد داده اند که انصار الله سهم اصلی قدرت درون حکومت موقت را داشته باشند اما انصار الله تا به این لحظه موافقت خود خود را اعلام نکرده) .

در نهایت باید گفت انصار الله از بدو تحرک خود به دنبال رسیدن به حکومت نبودند ولی با وقوع خلاء قدرت بر اثر استعفای رئیس جمهوری مجبور به اداره امور دولت شدند امروزه نقش اصلی در هر حکومتی در یمن را خواهد داشت و با عملیاتی که ائتلاف عربستانی در یمن انجام داد ارتش و نیروهای مسلح یمن ضربه سنگینی را متحمل شدند و برای حفظ امنیت مجبور خواهند بود از کمک انصار الله استفاده کنند مضاف بر همه این مسایل حمله عربستان به یمن منجر به آن شد تا پشتیبانی عمومی از انصار الله فوق العاده بالا برود و از این پس انصار الله مشابه حزب الله لبنان نقش اول پشت پرده در یمن را بازی خواهند کرد. همان نقشی که انصار الله از بدو حرکت خود برای خود ترسیم نموده بود و عربستانی ها با اشتباهات خود این زمینه را برای انصار الله فراهم نمودند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала