گزارش و تحلیل

عمان میانجی گر پشت پرده یمن

© AFP 2023 / StringerПротесты в городе Таиз
Протесты в городе Таиз - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طرح میانجی گری عمان در بحران یمن در سفر کوتاه آقای ظریف به این کشور قبل از عزیمت به پاکستان مطرح شد و آقای ظریف ضمن مطرح کردن طرح چهار ماده ای ایران به عمانی ها اطلاع داد ایران از هرگونه کمکی در این زمینه دریغ نخواهد کرد.

 

البته ظاهرا قبل از سفر آقای ظریف ترکیه و مصر به ایرانی ها اطلاع داده بودند که نظرشان مبنی بر ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن می باشد و نظرشان به نظر ایران نزدیک تر است و طی سفر آقای ظریف به اسلام آباد پاکستانی ها هم اظهار داشته اند که پشتیبان هرگونه راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن می باشند.

 

نظرشان مبنی بر ایجاد راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن می باشد و نظرشان به نظر ایران نزدیک تر است و طی سفر آقای ظریف به اسلام آباد پاکستانی ها هم اظهار داشته اند که پشتیبان هرگونه راه حل مسالمت آمیز برای بحران یمن می باشند.

به گفته منابع مطلع عمانی ها در ملاقات با آقای ظریف به وی اطلاع دادند که عربستانی ها مایل هستند راهکاری برای خروج از باتلاق یمن پیدا کنند و به همین دلیل هم آنها (عمانی ها) تلاش دارند واسطه میانجیگری در این زمینه باشند. آقای ظریف هم در همان جا برای اولین بار بصورت خصوصی پیشنهاد چهار ماده ای خود را مبنی بر 1 — آتش بس کامل 2 — ارسال کمک های انسان دوستانه 3 — مذاکره طرف های یمنی 4 — تشکیل دولت فراگیر، مطرح کرد و اظهار داشت اگر عربستانی ها مایل باشند، ایران آمادگی دارد از نفوذ خود در میان گروه های مختلف یمنی استفاده کند تا این اهداف محقق گردد اما نمی تواند تضمین کند که این موارد حتما مورد تایید گروه انصار الله قرار گیرد چون هیچ وصایتی بر آنها ندارد.

همین منابع اظهار داشتند که عمانی ها به ایرانی ها اطلاع دادند اگر انصار الله قبول کنند مذاکرات در ریاض انجام شود مشکل حل است چون انجام این مذاکرات در ریاض آبروی سعودی ها را حفظ خواهد کرد و همین برای عربستان کافی است. ولی پس از تماس با مسئولین انصار الله آنها اظهار داشتند که به هیچ وجه حاضر نیستند در ریاض یا هر کشوری که با عربستان در حمله به یمن هم پیمان است حظور یابند وخواسته اند یا مذاکرات در مسقط انجام شود و یا در کشور بی طرف دیگر مثل روسیه یا سوئیس. وظاهرا موضع روسیه در رای گیری اخیر شورای امنیت نیز به همین دلیل برای تثبیت حفظ بی طرفی و امکان میانجی گری در آینده بوده.

رهبر دینی القاعده در شبه جزیره عرب در یمن کشته شد - اسپوتنیک ایران
رهبر معنوی "القاعده در شبه جزیره عرب" در یمن کشته شد

بر اساس برخی منابع مطلع سعودی دیگر، درون عربستان سعودی هم اختلافات زیادی میان خاندان حکومتی بوجود آمده. برخی شاهزاده های قدرت مند سعودی شدیدا با این ماجراجویی که به قول آنها شخص "محمد بن سلمان" مسئول آن بوده مخالف می باشند و اعتراضات خود را به شخص ملک سلمان هم منتقل کرده اند اما ملک سلمان معتقد است که دیگر کار از کار گذشته و توقف عملیات به معنای شکست عربستان سعودی خواهد بود و این یک فاجعه هم برای عربستان سعودی در سطح بین المللی و هم برای شخص ملک سلمان در سطح داخلی خواهد بود.

این منابع اظهار می دارند اکثر شاهزادگان و حتی وزرای کابینه از جمله وزیر امور خارجه عربستان در جریان این عملیات نبودند و برخی از آنها فقط چند ساعت قبل از شروع عملیات از آن مطلع شدند. به هیات وزیران عربستان سعودی هم اطلاع داده شده بود که هماهنگی های لازم جهت ورود نیروهای زمینی مصر — ترکیه و پاکستان انجام شده و پس از شروع عملیات هوایی یگان های مشترک زمینی کشورهای هم پیمان از طریق جنوب (عدن) و شرق و غرب یمن وارد خواهند شد و نیروهای زمینی عربستان در شمال مسئولیت بستن راه حوثی ها و بمباران و گلوله باران نیروهایی که عقب نشینی می کنند را عهده دار خواهند بود. اما پس از شروع عملیات مشخص شد کشورهایی که از آنها به عنوان همپیمان نام برده می شد هم در جریان نبودند و مسئولین نظامی عربستان فقط در ذهن خود تصور داشتند که این کشورها در صورت ورود عربستان به جنگ و به دلیل نیاز اقتصادی جرئت مخالفت با خواسته عربستان را نخواهند داشت.

از سوی دیگر، و اینبار به استناد برخی منابع یمنی نزدیک به انصار الله، شاید در بدو شروع عملیات عربستان سعودی بر علیه یمن انصار الله تمایل به توقف این عملیات را داشتند اما در حال حاضر فضای عمومی داخلی یمن به نفع آنها می باشند و معتقد هستند باید از این شرایط استفاده کنند تا کار مزدوران عربستان سعودی در داخل یمن را یکسره کنند و سپس به سراغ عربستانی ها بروند. به گفته این منابع یمنی ها اعتقاد دارند که آب از سرشان گذشته حال چه یک وجب چه صد وجب لذا در مرحله بعدی باید به سمت آزاد سازی سه استان اشغال شده یمن بروند و اگر عربستانی ها خودشان وارد درگیری زمینی نشوند یمنی ها به آنها حمله ور خواهند شد. به استناد همین منابع با شرایط بین المللی بوجود آمده یمنی ها چیزی را برای از دست دادن نخواهند داشت و لذا برای دفاع از سرزمین خود به هر اقدامی از جمله گلوله باران و موشک باران شهرها و مراکز اقتصادی عربستان دست خواهند زد وهمه می دانند که در این صورت عربستان شکننده تر از یمن می باشد. همین منابع اظهار داشتند یمنی ها تعداد زیادی موشک در اختیار دارند که می تواند شهرهای مهم و منابع اقتصادی عربستان را هدف قرار دهد و شهر ریاض و ایستگاه های آب شیرین کن و همچنین پالایشگاه ها و چاه های نفت عربستان در تیررس آنها می باشند. به گفته این منابع نه فقط مراکز اقتصادی عربستان سعودی بلکه مراکز اقتصادی امارات و قطر و کویت هم در تیررس یمنی ها می باشد. همین منابع افزودند تعداد زیادی از خلبانان یمنی در حال فشار به ائتلاف انصار الله هستند تا به آنها اجازه پرواز دهند وآمادگی دارند حتی با انجام عملیات انتحاری اقدام به نابود سازی مراکز کلیدی دشمنان یمن گردند اما فرماندهی ائتلاف انصار الله از آنها خواسته که فعلا منتظر بمانند. به گفته این منابع به دلیل اینکه بیم حمله به پایگاه های حساس مخالفین عبدربه منصور هادی می رفت یمنی ها کلیه پایگاه های نظامی و مخازن اسلحه ای که اطلاعاتشان در اختیار طرفداران عبدربه منصور بود را از قبل خالی کردند و هواپیما و تانک و تسلیحات قابل رویت را با ماکت جایگزین کردند و تسلیحات اصلی انصار الله در مکان های سری امنی که حتی با بمباران هوایی هم قابل نابودی نیست مخفی گردیده و همگی منتظر صدور دستور دفاع از یمن می باشند. در پاسخ به سوال بنده مبنی بر اینکه آیا واهمه ورود کشورهای دیگر به جنگ زمینی با یمن وجود ندارد این منابع اظهار داشتند که وقتی یمن در شدید ترین بمباران ها قرار دارد و جامعه جهانی هم طرف متجاوز را گرفته دیگر چه فرقی می کند که سرباز مقابل از کدام کشور باشد به اعتقاد این منابع اگر یمنی ها واکنشی به حملات سعودی ها نشان ندهند ماجرا تمام نمی شود و این واکنش باید برای عربستانی ها آنقدر دردناک باشد تا مخالفین درون عربستان هم بتوانند فضایی برای تحرک داشته باشند و از ادامه عملیات جلوگیری کنند. این ریسکی است که یمنی ها مجبور هستند به آن تن بدهند.

به گفته منابع سعودی، عربستان و همپیمانان عرب آن هم متوجه شده اند ادامه این روند به ضرر آنها می باشد لذا باید به هر شکلی شده از منجلاب خارج شوند و به همین دلیل دست به دامن عمان و قبایل بی طرف یمنی برای میانجی گری شده اند. عربستانی ها از عمانی ها خواسته اند که طرح ایران را با جابجایی بند های 3 و 4 به جای 1 و 2 پیگیری کنند واعلام کننده که طرح از طرف عمان است و نه از طرف ایران. عربستانی ها همچنین اظهار داشته اند که تمایل دارند یک بند دیگر هم اضافه شود مبنی بر اینکه در صورت خلع سلاح انصار الله و کنار رفتن ارتشی های طرفدار آنها وبه قدرت رسیدن رئیس جمهوری وابسته به عربستان (حتی اگر عبدربه منصور هادی نباشد) هزینه بازسازی کل زیرساخت های نابود شده یمن توسط کشورهای عرب حوزه خلیج فارس تامین گردد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала