گزارش و تحلیل

رولت فضایی

© AP Photo / Xinhuaماه نورد چینی "Yutu"
ماه نورد چینی Yutu - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چین و هند - بازیگران جدید فضا

 

اواخر قرن بیستم فقط دو کشور روسیه و آمریکا برای تسخیر فضا با یکدیگر رقابت می کردند. امروزه مسابقه فضایی  متوقف نشده است و  بازیگران جدید — چین و هند وارد  مدار  شده اند.

چین برای اولین بار در سال 1970 میلادی با پرتاب ماهواره » دونفان خون —1»   جایی در فضا برای خود محکم کرد. از آن زمان به بعد  طرح های فضایی چین با  سرعت زیادی  پیشرفت کرده است و در کشور انواع سفینه های  فضایی  از جمله سرنشین دار ساخته و پرتاب می شوند.  بزرگترین پایگاه فضایی  چین در شمال کشور در « جیوکوآن » قرار دارد.

چین در رشته های دیگر نیز  سعی می کند با آمریکا رقابت کند.  در این میان، چینی ها  بطور فعالی  بر تجربه  فضانوردی شوروی  تکیه می کنند  که همانا  بدین دلیل توانستند  در کوتاه ترین زمان  تا  ساخت  ایستگاه مداری  پیش بروند.

سرگی فیلیپِنکوف  دانشیار  شعبه « سترلا» انستیتوی  هوانوردی  مسکو در این باره گفت: طرح های چین به این دلیل موفق هستند که  چینی ها  تمام گام های  اتحاد شوروی سابق را در عرصه فضایی تکرار می کنند.  آنها  برنامه  پرواز سرنشین دار به فضا را  مشابه با  برنامه شوروی  پیاده کردند.  آنها همان گام های فضایی را تکرار می کنند.  اکنون چینی ها به  ساخت ایستگاه مداری  نزدیک شده اند و  آزمایش مقدماتی  ماکت آن «  تیانگون —1»  انجام شده است.  آنچه به برنامه بی سرنشین  مربوط می شود،  چین حتی در بعضی  جنبه ها در رشته پرتاب  ماهواره ها و پرتاب های تجاری  از شوروی جلو زده است زیرا رشته الکترونیک ، سیستم  هدایت  و خدمات زمینی  چین پیشرفت خوبی داشته است. کافیست گفته شود که چین  4 پایگاه فضایی دارد.

هند — بازیگر بزرگ دیگر در رشته فضایی است.  این کشور می تواند  با طرح های بلندپروازانه خود جا را برای اتحادیه اروپا و ژاپن تنگ کند.  فضانوردان  هند  ماهواره ها و دستگاه های فضایی را  به  مدار  زمین می رسانند، اما کشور  فقط به پیاده  کردن اینگونه طرح ها اکتفا نمی کند  و قصد دارد  مریخنورد به سیاره مریخ پرتاب کند!

ایگور لیسوف  مفسر مجله  « اخبار  فضانوردی» در اینباره گفت:  هند کشوری خودکفا در رشته فضاست.  کشور هند خود را  رقیب طبیعی چین در این عرصه می داند.  هم اکنون در خاور دور  سه کشور قرار دارند  که از نظر قدرت فضایی تقریبا یکسان هستند — چین، هند و ژاپن.  هندی ها فعلا  از اجرای برنامه پرتاب های سرنشین دار خودداری می ورزند. هر چند دائما در اینباره ابراز آمادگی نموده و حتی  اجزاء جداگانه ای را آزمایش می کنند.  اما در هند  همیشه با توجه به اقتصاد ملی به  فضا توجه می شود.

برنامه های فضایی هند بسیار بزرگ هستند و فقط زمان نشان خواهد داد که کدام یک از آنها  واقعا اجرا خواهند شد.  به عقیده کارشناسان، هند از  تجربه کافی برای  دسترسی به  مدار اطراف زمین  و  مسیر بین  سیاره ای برخوردار است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала