گزارش و تحلیل

ایران و ترکیه: عرضه گاز بدون تخفیف ایران به آنکارا

© AP Photo / Iranian Presidency Officeروحانی: با افراطی گری باید مبارزه کرد
روحانی: با افراطی گری باید مبارزه کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طیب اردوغان، رییس‌جمهور ترکیه در جریان سفر به ایران، طی کنفرانس خبری در تهران اعلام داشت که ترکیه به گاز ایران نیاز دارد و آماده است در صورت کاهش قیمت، حجم واردات را افزایش دهد.

 با اینکه ایران دومین کشور دارنده ذخایر گازی در جهان است اما به علت اعمال تحریم ها، حجم اندکی از گاز طبیعی خود را صادر می کند. و این کشوری است که درآمد ارزی آن وابسته به فروش نفت و گاز است.

امید شکری کاله سر، تحلیلگر مسائل انرژی از دانشگاه یالووا می گوید که اختلافات قیمت گاز بین آنکارا و تهران سال هاست که ادامه دارد، و با در نظر گرفتن وابستگی اقتصاد ایران به درآمد گازی،  بعید به نظر می رسد که تخفیفی در انتظار آنکارا باشد:

"این اختلافات از سال 2004 همچنان ادامه دارد. همانطور که می دانید، ایران، روسیه و آذربایجان بزرگترین تامین کننده گاز طبیعی به ترکیه هستند. ترکیه هم اکنون گران ترین گاز خود یعنی 480 دلار برای هر هزار متر مکعب را از ایران می خرد. آذربایجان گاز خود را به 313 دلار، و روسیه حدود 410 دلار  به فروش می رسانند. ایران تا به امروز هیچ امتیازی به آنکارا نداده و در حال حاضر نیز  نشان می دهد که حاضر به تغییر سیاست خود نمی باشد. من فکر نمی کنم که ایران در کوتاه مدت، بهای گاز طبیعی خود را کاهش دهد. اما اگر توافقنامه ای امضا شود، در آن صورت دولت ایران می تواند قیمت جدیدی پیشنهاد کند".

President of Turkey Recep Tayyip Erdogan - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اردوغان حامل پیام سعودی ها به تهران

توگجه وارول، پژوهشگر مسائل مربوط به امنیت انرژی در موسسه ترکیه قرن بیست و یکم معتقد است که  تهران قادر به ارائه هیچگونه تخفیف قابل ملاحظه ای نیست، چرا که ایران توانایی افزایش چشمگیر عرضه گاز به ترکیه ندارد. وی در ادامه می گوید که کارشناسان توجه ویژه ای به چشم انداز یکی دیگر از پروژه های بالقوه گازی دارند:

"ایران تا به حال نتوانسته است که تولید گاز طبیعی خود را در یک مدت زمانی کوتاه در حدی که ترکیه می خواهد افزایش دهد. ایران برای این کار،  دستکم به سه تا پنج سال زمان نیاز دارد. به همین علت من فکر نمی کنم تهران قادر باشد هیچگونه تخفیف قابل ملاحظه ای را ارائه کند. ترکیه مدت هاست که از ایران درخواست تخفیف کرده است. حتی این درخواست برای داوری به دادگاه ارجاع شده است. به عبارتی بررسی آن وارد پروسه بین المللی شده است. با این حال ترکیه نتوانسته قیمت گاز را به چالش بکشد. از آنجا که گاز طبیعی یکی از مهم ترین منابع درآمد ایران است و با در نظر گرفتن اینکه تحریمهای بین المللی علیه ایران هنوز به قوت خود باقی است، ایران به شدت به درآمدهای صادرات نفت و گاز خود متکی است. بنابراین هم اکنون احتمال تخفیف دادن به گاز و یا تخفیف در حجمی که مورد نیاز ترکیه است، بعید به نظر می رسد.

در حال حاضر بین ایران و ترکیه یک خط لوله گاز با ظرفیت 10 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی، در حال فعالیت است. ترکیه از ایران حدود 5/8 تا 8/.8  میلیارد متر مکعب، گاز دریافت می کند. البته  ظرفیت این خط لوله می تواند توسط ایستگاه های تقویت فشار، و یا احداث موازی یک خط لوله دیگر، افزایش یابد. اما این خط لوله می تواند متعلق به پروژه تبریز- آنکار شود.  بین ترکیه و ایران است، یک طرح خط لوله گازی دیگر تحت عنوان پروژه ایران- ترکیه- اروپا،  نیز وجود دارد. در حال حاضر این طرح متعلق به یک شرکت خصوصی است که رابطه نزدیکی با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دارد. مجوزهای لازم برای آغاز ساخت خط لوله، توسط دولت ترکیه صادر شده است. بنابراین با دریافت مجوز، مناطقی که خط لوله از آن می گذرد نیز شناسایی شده است. اما هنوز کار ساخت آن راه اندازی نشده است. ظرفیت این خط لوله، 32 میلیارد متر مکعب است. بنابراین از نتایج جلسات آتی ایران و ترکیه باید در انتظار اخبار این پروژه بود. بدین ترتیب می خواهم بدانم که اجرایی شدن یک پروژه بزرگ درازمدت تا چه حد نسبت به طرح خط لوله تبریز — آنکار، محتمل تر خواهد بود؟"

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала