نگاهی به مطبوعات، 21 فروردین

© Fotolia / fragolerosseمطبوعات
مطبوعات - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برگزاری کنگره بین المللی شعر حافظ در شیراز در اردیبهشت ماه. ملزم شدن دستگاه‌های اجرایی ایران بر كاهش 20 درصدی آب مصرفی شان. اعتراض ایران به خاطر اقدام ناپسند ماموران سعودی در فرودگاه جده. حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی ازایران به پنج میلیارد دلار در سال رسید.

روزنامه"اطلاعات بین المللی":

معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی از برگزاری کنگره بین المللی شعر حافظ در اردیبهشت ماه خبر داد و گفت: پس از استقرار مدیریت جدید دانشگاه، اهتمام وی بر حفظ و توسعه زبان فارسی و توجه به ادبیات بومی باعث شد دانشگاه آزاد اسلامی اقدام به برگزاری کنگره‌ای متفاوت درخصوص اشعار حافظ کند.
دکتر طه‌هاشمی این کنگره را متفاوت از کنگره‌های برگزارشده در حوزه حافظ و اشعار او دانست و افزود: در این کنگره نگاه جدیدی به نسخه شناسی و آثار منتشر شده از حافظ در داخل و خارج از کشور و ابعاد شعر حافظ در زندگی مدرن خواهیم داشت.
معاون فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت پرداختن به اشعار حافظ گفت: حافظ همیشه با ملت ایران همراه بوده، زبان حافظ و مجموعه اشعار او میراث معنوی ماست که نسل به نسل منتقل شده است.
دکتر‌هاشمی با اشاره به اهمیت و نقش زبان فارسی خاطرنشان کرد: زبان فارسی از دیرباز تاثیر بسیاری از انتقال دین اسلام در سرزمین‌های آسیای جنوب شرقی، خاور دور و شبه قاره هند داشته است، همچنین زبان فارسی برای سالیان متمادی زبان علمی دنیا بوده است. باید تلاش کنیم این زبان مجدداً ملت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. وی افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر تحت تاثیر تکنولوژی‌های جدید، تغییرات بسیاری در ماهیت و شکل ادبیات ما ایجاد شده که این تغییرات می‎‌‎تواند هویت جامعه را نیز تحت تاثیر قرار دهد. دکتر‌هاشمی اظهار داشت: این کنگره طی 4 روز در اردیبهشت ماه برگزار می‌شود که روزهای 15 و 16 اردیبهشت در تهران و 17 و 18 اردیبهشت در شهر شیراز و در جوار آرامگاه لسان الغیب به کار خود پایان خواهد داد.

روزنامه "اطلاعات":

استاندار تهران از ملزم شدن دستگاه‌های اجرایی بر كاهش 20 درصدی آب مصرفی شان خبر داد.
سید حسین هاشمی گفت: دستگاه های اجرایی استان در زمینه صرفه جویی باید جدی تر از مردم عمل کنند و صرفه جویی باید سرلوحه کار قرار گیرد كه در این راستا دستگاه های اجرایی موظف شده اند تا 20 درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند كه هر هفته دستگاه های اجرایی را با هدف التزام به رعایت صرفه جویی رصد خواهیم کرد تا این موضوع سبب اتخاذ سیاست های سخت‌گیرانه نشود.

روزنامه اینترنتی"روز":

حسن قشقاوی، معاون وزیر خارجه ایران از "اقدام شبه‌تجاوز و تعرض" به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده خبر داده و گفته که کاردار سفارت عربستان برای اعتراض احضار شده است.

در پی انتشار گزارش‌هایی درباره "تعرض" به دو نوجوان ایرانی در فرودگاه جده هنگام بازگشت از مراسم عمره، آقای قشقاوی در جمع خبرنگاران با تأیید این گزارش‌ها توضیح داد: "در هفته دوم تعطیلات نوروز به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایران، ماموران به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی آنها را از بقیه جدا کرده و در بخش دیگری مورد بازرسی بدنی قرار دادند. هنگام بازرسی، سایر افراد کاروان متوجه شدند که ماموران قصد آزار و اذیت جنسی دو نوجوان را داشته‌اند."

به گفته معاون 'کنسولی، پارلمانی و ایرانیان وزارت خارجه'، مسئولان کاروان این موضوع را به کنسولگری ایران اطلاع دادند و بعد از تحقیقات، ماموران عربستان سعودی دو فرد "خاطی" را بازداشت کردند.

روزنامه "کیهان":

مهدی ابویی معاون سابق ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز ایران در گفت‌وگو با مهر با بیان اینکه 40 درصد حجم اقتصاد در سایه یا پنهان را قاچاق کالا و ارز تشکیل می‌دهد افزود: ارزش حجم قاچاق فرآورده‌های نفتی از کشور به پنج میلیارد دلار در سال رسیده است.

وی به رشد بی‌رویه قاچاق کالا در سال 1393 اشاره کرد و افزود: ارزش قاچاق پوشاک یک قلم از ده‌ها اقلام کالایی که به صورت قاچاق وارد می‌شود در 9 ماهه سال 1393 به دو میلیارد دلار رسید؛ این در حالی است که حجم پوشاکی  که به صورت قانونی طی همین مدت وارد شد شش میلیون دلار بود.

خبرگزاری"اسپوتنیک"، 21 فروردین

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала