گزارش و تحلیل

رسوایی ، بخش لاینفک سیاست آمریکا

© AP Photo / John Durickaرسوایی ، بخش لاینفک سیاست آمریکا
رسوایی ، بخش لاینفک سیاست آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
درگیری سیاسی در آمریکا ، بخش لاینفک زندگی اجتماعی و سیاست گذاری های عمومی است.

درگیری سیاسی در آمریکا ، بخش لاینفک زندگی اجتماعی و سیاست گذاری های عمومی است.  آمریکایی ها اغلب از شنیدن داستان های مهیج مرتبط با رجال دولتی برجسته، نگران و مشوش می شوند. داستان هایی که گاهی برای مقامات به معنای پایان زندگی حرفه ایست. اما این نمایش ها ادامه دارد…

یکی از درخشان ترین بخش های زندگی و فعالیت نخبگان سیاسی آمریکا ، رسوایی واترگیت بود که اوایل سال 1970 شروع شد و با برکناری رئیس جمهور کشور ریچارد نیکسون خاتمه یافت. ضمنا این تنها مورد در کل تاریخ ایالات متحده بود که رئیس جمهور قبل از موعد مقرر از سمت خود کناره گیری کرد. قابل ذکر است که نقش رسانه ها در بروز و گسترش رسوایی مشخص و بارز بود. و این داستان کاملا سیاسی را به نمایش عمومی مبدل ساخت. نیکسون را برای دست داشتن در استراق سمع رقیب خود در انتخابات متهم کردند ، اگرچه اسناد و مدارک دقیق تا به امروز وجود ندارد.  

ده ها سال بعد، آمریکا  از رسوایی سیاسی جدید و گسترده ای لرزید ، رسوایی که به ایران گیت شهرت دارد. در آن زمان معلوم شد که کارمندان دولت آمریکا ارسال مخفیانه تسلیحات به ایران را سازمان دهی کرده اند که در تقابل با تحریم تسلیحاتی علیه این کشور بود. تحقیقات نشان داد که پول های دریافتی از فروش اسلحه برای کمک های مالی شورشیان موسوم به کنترا در نیکاراگوئه فرستاده شده است در حالی که کنگره کمک به آنها را قدغن کرده بود. و رسانه ها در این داستان نیز نقش ارزنده ای را ایفا کردند. همانطور که در جامعه ی تشنه به شور و هیجان شدید لازم است. تحلیل گر سیاسی الکساندر کانکوف معتقد است که توسعه ی سیستم رقابت سیاسی هم نکات منفی و هم نکات مثبت خود را دارد:

در چنین سیستمی نیروهای سیاسی اغلب بر توسعه ی سازنده ی طولانی مدت کشور و مبارزه ی لحظه به لحظه با رقبای سیاسی تکیه دارند. و برای اینکه مواضع رقبای انتخاباتی خود را پایین آورده و خود را بالا بکشند از پست ترین و در عین حال موثرترین مکانیزم ها استفاده می کنند یعنی رسوایی ، فتنه انگیزی و پرس و جو.

الکساندر کانفیساخور ، استاد گروه روانشناسی سیاسی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ خاطر نشان می کند که همه جا عاشق درگیری و رسواییند ، آنها توجه مردم را به خود جذب می کنند.

برای مردم جالب است که جنبه های تاریک و غیر قابل دید زندگی سیاست مداران را نظاره کنند. و آنچه که آنها به طور سیستماتیک گسترش می دهند قابل درک است. چرخه ی انتخاباتی سختی وجود دارد ، مفهوم هایی چون کمپین های انتخاباتی هست و این مبارزه زمانی آغاز می شود که نمایندگان احزاب و جهان بینی های مختلف درگیر می شوند.  

یکی از پرسرو صداترین رسوایی های ده سال اخیر ، داستان ارتباط نامشروع رئیس جمهور آمریکا بیل کلینتون با یکی از کارمندان خود مونیکا لوینسکی بود. جایی که مطبوعات  واقعا شکوفا شدند. دعوی قضایی پایه و اساس اتهام به کلینتون را شهادت دروغ دانست. در واقع این مسئله به جایی ختم نشد. اما در تاریخ رسوایی های سیاسی آمریکا کلینتون و لوینسکی نام های خود را جاودانه کردند.   

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала