گزارش و تحلیل

ولادیمیر پوتین قصد دارد راهی نیویورک شود

© Sputnik / Alexei Nikolskyرئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین
رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بر چند رسانه روسی معلوم شد که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه می تواند در افتتاحیه 70- مین دوره اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیو یورک در سپتامبر سال جاری سخنرانی کند.

به گفته منابع موثق روزنامه کامرسانت چاپ مسکو "این سفر در حال تدارک بوده" و در اوایل اوت وضع در مورد آن روشن خواهد شد. دمیتری پسکوف سخنگوی پرزیدنت ولادیمیر پوتین تایید کرد که این امکان بررسی می شود. پوتین سه بار در سال های 2000، 2003 و 2005 از جایگاه سازمان ملل سخنرانی کرده بود. پیشنهاد چند کشور غربی در باره محدود کردن حق وتو اعضای دایمی شورای امنیت از جمله روسیه یکی از مبحث های دوره اجلاسیه عنقریب خواهد بود

انتظار می رود که اکثر سران در افتتاحیه دوره اجلاسیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد شرکت کنند. هم اینک معلوم شده که پاپ رم هم به نیویورک می رود و قرار است 25 سپتامبر در سازمان ملل سخنرانی کند.

از زمان سخرانی اول ولادیمیر پوتین از جایگاه سازمان ملل متحد تا کنون صدا ها  به سود تجدید تشکیل نهاد های کلیدی این سازمان رساتر شدند. ایراد های از همه جدی تر  نسبت به شورای امنیت مطرح می شود. 15 کشور در آن عضویت دارند. 5 عضو دائمی و 10 عضو انتخابی. اعضای دائمی — بریتانیا، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه دارای حق وتو می باشند. اینکه مواضع این کشور های در مورد تقریبا همه بحران های حاد سال های اخیر تفاوت چشم گیری داشته به منتقدان بهانه داد در باره "بی لیاقتی" سازمان ملل ادعا کنند. موضع روسیه نسبت به اصلاحات در سازمان ملل موضع توام  با احتیاط است، کشور ما از بحث ها خودداری نکرده ولی قطعا مخالف لغو حق وتو است.

ولادیمیر پوتین در سخنرانی اول خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 2000 اظهار کرد که سازمان ملل در نیمه دوم قرن بیستم "ضامن عدم گسترش خودسری، عظمت طلبی و تحکم" بود. او گفت: قرن بیستم عصر عملکرد های عظیم، جنگ های مخوف، جهش های انقلابی و یاس و نومیدی عمیق بود ولی کشور ها و ملت ها توانستند نفرت و جنگ سرد همراه با رویارویی جهانشمول آن را بر طرف کنند". وی در همان سخنرانی اشاره کرد که مهلت سیاسی داده شده به سران کشور ها معمولا طولانی نیست و به این خاطر دین هر سیاستمدار نگاه کردن لا اقل به یک قدم به پیش است. ما شانس داشتیم که در عصر سرحد به دنیا آمده و زندگی کنیم و وظیف داریم به کسانی که پس از ما بیایند شانس بدهیم. پوتین تروریسم را دشمن مشترک کشور های عضو سازمان ملل خواند.

در 2003 پوتین گله کرد که همه به جدی بودن خطر تروریستی پی نبردند و ابراز امیدواری کرد که سازمان ملل متحد " به پایگاه ائتلاف جهانی ضد تروریستی" تبدیل شود. وی اعلام کرد که "از ابزار سازمان ملل نه تنها استفاده شده بلکه در موارد کلیدی این ابزار تعویض ناپذیر ند" و در عین حال متذکر شد که "سازمان ملل مانند هر سیستم دارای تشکیلات پیچیده به تکمیل احتیاج دارد".

بعلاوه رییس جمهور خاطرنشان کرد که اعضای شورای امنیت دارای مسئولیت خاصی می باشند، او گفت: "قدرت جهانی بودن یعنی همراه بودن با جامعه جهانی است. قدرتمند و با نفوذ بودن به معنای توجه کردن و حل مسایل ملل کوچک و کشور های دارای اقتصاد ضعیف است".

ولادیمیر پوتین در 60- مین دوره اجلاسیه در باره لزوم مانوس شدن سازمان ملل متحد با "واقعیات تاریخی جدید" صحبت کرده هشدار دارد که این فرایند باید متحد کننده نه جدا کننده باشد". وی دو باره به موضوع تروریسم بازگشته که به گفته وی "خطر اساسی به حقوق و آزادی های بشریت است". پوتین اظهار داشت: "ما باید  در مقابل ایدئولوژی شکاف تمدنی و تجاوز تروریستی ته نتها اعمال هماهنگ شده دول بلکه امکانات گسترده جامعه مدنی، رسانه ها و همکاری های فرهنگی و انسانی را قرار دهیم و این امر اهمیت اصولی دارد".

رئیس جمهور روسیه ولادیمیر پوتین - اسپوتنیک ایران
پوتین قصد دارد در سازمان ملل سخنرانی کند

سال گذشته هیات روسیه به ریاست سرگئی لاوروف وزیر خارجه در رابطه با موقعیت حول اوکراین به ناچار انتقاد های زیادی شنیده. مخالفان روسیه به ریاست لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه سعی کردند حق وتو روسیه را در شورای امنیت محدود کنند. این سعی بیشترین تلاش در طول زمان اخیر بود. فابیوس گفت: این قضیه مربوط به مسئولیت است و هدف ما فلچ کردن کار شورا نیست بلکه حل اختلاف است. فرانسه و شرکای آن قصد دارند این مساله را در دوره اجلاسیه پیش رو سازمان ملل مطرح کنند. آنها تقاضا می کنند که حق وتو همه اعضای دائمی شورای امنیت هنگام بررسی و حل مسایل مربوط به "بحران های حاد بشری" و "جنایات علیه بشریت" محدود شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала