گزارش و تحلیل

زندگی کریمه " قبل" و " بعد " از پیوستن به روسیه

© Sputnik / Alexey Malgavkoزندگی کریمه " قبل" و " بعد " از پیوستن به روسیه
زندگی کریمه  قبل و  بعد  از پیوستن به روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شانزدهم ماه مارس سال 2014 در نتیجه ی رفراندوم ، کریمه و شهر سواستاپول به مناطقی از روسیه تبدیل شدند.

شانزدهم ماه مارس سال 2014 در نتیجه ی رفراندوم ، کریمه و شهر سواستاپول به مناطقی از روسیه تبدیل شدند. بیش از 90 درصد از شرکت کنندگان در رای گیری موافق خروج شبه جزیره ی کریمه از ساختار اوکراین و پیوستن به روسیه بودند. دو روز بعد از رای گیری ، در کریمه توافق مربوط به ورود دو منطقه به روسیه امضاء شد.

دیمیتری مدودف ، نخست وزیر روسیه اولین سالگرد پیوستن کریمه به روسیه را اینطور شرح می دهد: " یک سال پیش، تاریخ مهمی در کشور رقم خورد و توافق مربوط به بازگشت کریمه به روسیه امضاء شد. "

کریمه از سال 1783 به روسیه تعلق داشت. در سال 1954 رهبر آن زمان شوروی یعنی نیکیتا خروشف تصمیم گرفت این شبه جزیره را به اوکراین تقدیم کند. سرگی چنیک ، سردبیر شبکه ی اینترنتی، نظامی — تاریخی " میلیتاری کریمه" می گوید:

انتقال افسانه ای کریمه توسط خروشف از ساختار اتحاد جماهیر شوروی به اوکراین ، کاری غیر قانونی بود. در واقع او عملا تصمیم خودسرانه ی ریاست دولتی را اجرا کرد بدون اینکه  تمایل و عدم تمایل مردم ، و مشکلات توسعه ی اقتصادی و چشم انداز های اولیه ی توسعه ی صنعت کریمه را در نظر بگیرد. در نتیجه ما عملا اراده گرایی واقعا پیش پا افتاده را پذیرا شدیم چیزی که خروشف با علاقه آنرا در پیشینیان خود نقد می کرد.

کریمه در اوکراین شوروی و کریمه در دولت مستقل اوکراین ، دو دوره ی زندگی کاملا متمایز شبه جزیره است. مقامات عمدتا به این امر توجه می کردند که سرزمین طبیعی منحصربه فرد را چطور به نفع خود تقسیم بندی کنند. سرگی چنیک ادامه می دهد:

اوکراین ، بعد از آنکه کریمه را به ارث برد نه تنها شرایط را بهتر نکرد بلکه اوضاع وخیم تر هم شد. استراحتگاه تفریحی و توریستی نه تنها پیشرفت نکرد بلکه از بین رفت. زمین ساحل دریای سیاه تقسیم بندی شد و آنرا به چپ و راست دادند. در واقع کریمه به اندوخته ی اشراف اوکراینی تبدیل شد ، کسانی که به پیشرفتش علاقه مند نبوده بلکه به فکر املاک و دارایی خود بودند.

در خصوص توسعه ی کریمه به عنوان بخشی سیاسی سخنی به میان نیامد. شبه جزیره به سرزمینی تبدیل شد که بدون توقف بهره بردای می شد و به خود مردم کریمه هیچ توجهی نمی کردند. دنیس دنیسوف رئیس بخش اوکراین موسسه ی کشورهای مستقل مشترک المنافع می گوید:

مقامات اوکراین با احتیاط زیاد به مشکل کریمه نگاه می کردند. اغلب از روش های سرکوب گرانه در زمینه ی سیاست زبانی و سیاست ملی استفاده می کردند. با درک اینکه سواستاپول همراه با پایگاه ناوگان دریای سیاه روسیه در هر صورت فاکتور مانع تراشی برای مقامات اوکراین بود ، بسیاری از تصمیمات در تقابل با نظرات و خواسته های اکثریت ساکنین کریمه گرفته می شد.

رفراندوم سال 2014 و پیوستن به روسیه ، زندگی جدیدی را به کریمه بخشید. پذیرش برنامه ی کامل فدرال توسعه ی شبه جزیره  تا سال 2020 تغییرات زیادی را به وجود آورده و زندگی کریمه را به سمت بهتر شدن پیش خواهد بود.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала