تحریمات مانع از پرتاب ماهواره نشده است

© Sputnik / Oleg Urusov /  مراجعه به بانک تصاویر موشک ار اس- 20 یعنی موشک حامل روسی- اوکراینی "دنپر"
موشک ار اس- 20 یعنی موشک حامل روسی- اوکراینی  دنپر - اسپوتنیک ایران
اشتراک
از پایگاه "یاسنی" واقع در استان اورنبورگ روسیه پرتاب موشک ار اس- 20 یعنی موشک حامل روسی- اوکراینی "دنپر" با موفقیت انجام شد که حامل ماهواره "کامپ سات -3 ای" کره جنوبی مخصوص رصد و سونداژ زمین از راه دور بود.

دسته نیروی موشکی راهبردی وزارت دفاع روسیه با حمایت سازمان های روسیه- اوکراین- قزاقستان، عضو شرکت فضایی بین المللی "کاسموترانس" این پرتاب را انجام دادند. با گذشت یک ربع ماهواره کره ای مطابق برنامه مقرر از موشک جدا شده و در مدار تعیین شده قرار گرفت.

قرار بود که این پرتاب 12 مارس صورت بپذیرد ولی به تعویق افتاد. در رسانه های کره جنوبی این موضوع مطرح شد که احتمالا بخاطر مناسبات مشکل روسیه و اوکراین پرتاب این ماهواره می تواند لغو شود. ولی بعید است این عامل بتواند در پیشرفت همکوششی روسیه و کره جنوبی در رشته فضایی تاثیر بگذارد. کنستانتین آسمولوف متخصص در امور کره که به این نکته اشاره کرده افزود:

این حقیقت شایان توجه است که کره جنوبی با وجود تقاضاهای مصرانه آمریکا به تحریمات غرب علیه روسیه بخاطر اوکراین نپیوسته. کره جنوبی سعی کرده از مسایلی که بطور مستقیم شامل منافع کره جنوبی نیست فاصله بگیرد. چشم انداز همکاری های فضایی روسیه — کره جنوبی باید از این دیدگاه ارزیابی شود.

آلکساندر سرکین رییس شرکت "کاسموترانس" با وجود اینکه قبلا این اعلامیه ها ظاهر شد که پرتاب موشک های روسی — اوکراینی "دنپر" می شود با اطمینان اظهار کرد که همه تعهدات پیشین مربوط به پرتاب ماهواره های خارجی اجرایی خواهند شد. ایگور بورنکوف نماینده رسمی "روس کاسموس" نیز این را تایید کرده است. بعلاوه پرتاب ماه مارس قرار است دو پرتاب دیگر موشک حامل ماهواره کره جنوبی انجام شود. پیشتر در تابستان سال 2013 ماهواره کره جنوبی "کامپ سات —5" از پایگاه "یاسنی" پرتاب شد. انستیتو تحقیق فضانوردی کره آن را طرح ریزی کرده بود. به گفته مقامات کره جنوبی ماهواره "کامپ سات — 3 ای" سامانه متشکل از سه ماهواره چند منظوره را تکمیل کرده و این سیستم امکان خواهد داد سطح کره زمین بوسیله آن در هر نوع آب و هوا شب و روز رصد شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала