گزارش و تحلیل

حضور 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان و محتاط شدن ایران

© AFP 2023 / Paul J. Richardsحضور 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان و محتاط شدن ایران
حضور 9800 سرباز آمریکایی در افغانستان و محتاط شدن ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بیانیه ی رسمی کاخ سفید آمده است : ایالات متحده قصد دارد حضور نظامی خود را به میزان 9800 سرباز در محدوده ی افغانستان تا پایان سال جاری حفظ کند.

نتایج مذاکرات بین رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی و همتای آمریکایش باراک اوباما که در جریان سفر هیات افغانی به واشنگتن شکل گرفت اینگونه منتشر شد. یاد آوری می کنیم که مسئله ی حمایت آینده از افغانستان توسط آمریکا در زمینه ی امنیت ، مسئله ی کلیدی در مذاکرات دوجانبه بود.  پیشتر اشرف  غنی به ادامه ی حضور آمریکا ابراز علاقه نشان داده  و خاطر نشان کرده بود که اکثریت افغان ها در نظر وی سهیمند. در بیانیه ی روسای دول تاکید شده است که آمریکا قصد دارد   برنامه ی جدید خروج ارتش را نزدیک به پایان سال جاری با احتساب اوضاع در محل طراحی کند اما تا آغاز سال 2017 می خواهد حضور خود را به اندازه ای که برای حفظ سفارت لازم است کاهش دهد. حافظ راسخ از حزب همبستگی افغانستان معتقد است که آمریکا هیچ گاه از افغانستان خارج نخواهد شد.

در افغانستان با شک و تردید به این بیانیه می نگرند. حافظ راسخ،  نماینده ی مجلس از حزب " همبستگی افغانستان" در مصاحبه ی مملو از احساس خود با خبرنگار ما بیان داشت که به نظر می رسد آمریکا هیچ گاه خاک افغانستان را ترک نکند.

راسخ حافظ

دید مدت زمان حضور سربازان آمریکایی در افغانستان ، ایران همسایه را نگران و مشوش ساخت. به عقیده ی حسین رویوران تحلیل گر مشهور ایرانی ، استاد دانشگاه تهران و کارشناس مسائل خاور میانه با تمدید حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان مشکلات این کشور تشدید می شود. آقای رویوران در مصاحبه ای با رادیو   Sputnik Persian ما گفت:

رویوران حسین

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала