گزارش و تحلیل

آیا اسراییل از گروه شش و ایران جاسوسی می کند؟

© Fotolia / Viktor Gmyriaآیا اسراییل از گروه شش و ایران جاسوسی می کند؟
آیا اسراییل از گروه شش و ایران جاسوسی می کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرویس های ویژه اسراییل بزودی پس از آنکه گفت و گوی گروه شش با تهران شروع شد به جمع آوری اطلاعات در باره نشست های دربسته پرداختند.

این عملیات به ابتکار نتانیاهو انجام می شد. تل آویو می خواست بر آمریکا تاثیر بگذارد تا توافق با ایران حاصل نشود. فعالیت های سرویس های ویژه مخصوصا در دوره ای نزدیک به  31 مارس شدت بخود گرفت که در آن روز قرار است تواقنامه سیاسی با تهران به امضا برسد.

کاخ سفید هنگامی با خبر شد که سرویس های ویژه اسراییل جریان گفت و گو را رصد می کنند که سرویس اطلاعات آمریکا مکالمات ماموران اسراییلی با مقامات حکومت آن کشور را ثبت کردند. به عقیده کارشناسان  واشنگتنی داده هایی که اسراییلی ها منتقل می کردند فقط ممکن بود از شرکت کنندگان دیدار های گروه شش با شرکای ایرانی کسب شده باشند. دولت آمریکا از نتانیاهو و رن درمر سفیر اسراییل در آمریکا نقد کرد. رهبری آمریکا از همه بیشتر از انتقال اطلاع به کنگره این کشور نگران شد. نشریه Wall Street Journal با نقل قول از یک مقام در دولت آمریکا نوشت: جمع آوری اطلاعات در باره هم دیگر از سوی اسراییل و آمریکا یک چیز است ولی وقتی که اسراییل داده های محرمانه را از آمریکا سرقت کرده و بعد از آنها در حین تماس با اعضای کنگره آمریکا برای عقیم گذاشتن مساعی دیپلماسی کشور ما استفاده می کند، چیز دیگری است.

تل آویو خبر جاسوسی را تکذیب کرد. نماینده نتانیاهو در مصاحبه با بی بی سی گفت: اسراییل کار های جاسوسی علیه آمریکا و دیگر کشور های متحد ما انجام نمی دهد. هدف این اظهارات کذب از بین بردن مناسبات پایدار میان آمریکا و اسراییل و سرویس های ویژه ما است.

ناظران حدس می زنند که به احتمال قوی خبر ها در باره فعالیت های سرویس های ویژه اسراییل حق دارد. خانم ایلنا سوپونینا دستیار رییس انستیتو مطالعات راهبردی روسیه در مورد آسیا و خاور نزدیک در مصاحبه با روزنامه روسی "نزاویسیمایا گازتا" در توضیح این نکته گفت: اسراییل بقصد عقیم گذاشتن توافق در باره برنامه هسته ای ایران تمام هم خود را بکار خواهد برد. برای این کار لازم است اطلاعات هر چه بیشتری حمع آوری شود و اسراییلی ها وظیفه دارند مذاکرات گروه شش و تهران را رصد و شنود کنند. به گفته این کارشناس موضع رهبری اسراییل مایه عصبانیت باراک اوباما شده که مایل است در این مذاکرات پیشرفت حاصل شود ولی بعید است که در سیاست اسراییلی تغییراتی بروز کنند.

سوپونینا در پایان گفت: اوباما برای اسراییل اردک لنگ است. این کشور امیدوار است که بر اثر انتخابات 2016 در آمریکا یک رییس جمهور مناسب برای تل آویو روی کار بیاید و الان هدف نزدیک برای اسراییل عقیم گذاشتن حصول توافق در مورد ایران است. اسراییلی ها در مورد خطر ایرانی یک کمی اغراق می کنند. اسراییل همچنین سعی دارد به کمک اروپا به مقصد خود برسد. مثلا سختی چندی پیش فرانسه نسبت به برنامه هسته ای ایران هدفش می تواند یک نوع توافقاتی باشد حاصل شده بین پاریس و تل آویو. ایرانی ها در مذاکرات با طرف های خود سختگیر هستند و مسلما همه مشکلات بوجود آمده در گفت و گو ها ناشی از اسراییل نیست. با این حال اسراییل هم اشکالتراشی می کند.    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала