گزارش و تحلیل

روسیه هنوز برای عصر نرخ پایین نفت آماده نیست

© Sputnik / Aleksandr Natruskin /  مراجعه به بانک تصاویر خانم کیسنیا یودایوا معاون اول بانک مرکزی
خانم کیسنیا یودایوا معاون اول بانک مرکزی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بانک مرکزی روسیه بر این عقیده هستند که دولت کشور ما باید در باره استراتژی میان مدت پیشرفت از جمله پیشرفت بودجه ای در صورتی که تنزل نرخ نفت طولانی باشد به تعمق بپردازد.

خانم کیسنیا یودایوا معاون اول بانک مرکزی گفت که تنزل قیمت نفت ممکن است طولانی باشد. یک روز پیش نمایندگان اوپک- سازمان کشور های صادر کننده نفت گفته بودند که عصر نفت گران 100- 120 دلاری پایان یافته است. چند تن از نمایندگان اوپک گفتند که تمایل برخی کشور ها به کسب درآمد های بالا را درک می‌کنند ولی خودشان نیز در فکر درآمد های خود و نسل آینده هستند. گزارش های رسیده از بورس حاکی است که این اعلامیه ها مجدداً بی ثباتی نرخ نفت را برانگیخته است

دیروز کیسنیا یودایوا معاون اول بانک مرکزی روسیه هشدار داد که کاهش کنونی نرخ نفت می‌تواند جنبه طولانی بخود گیرد و به این خاطر باید در باره استراتژی میان مدت پیشرفت فکر کرد. خبرگزاری اینترفاکس بیانات این مقام در پارلمان روسیه را چنین نقل قول کرد: انتظارات دست اندرکاران اقتصاد برای سال جاری بر پایه این درک خواهد بود که آیا استراتژی میان مدت پیشرفت وجود دارد یا نه.

یک روز پیش محمد الماضی نماینده عربستان سعودی در اوپک گفت: نرخ نفت به بشکه ای 100 دلار باز نخواهد گشت، از جمله به این خاطر که این جریان به نفع تحویل دهندگان اساسی نیست. وی در کنفرانس ریاض اظهار کرد: به زحمت می‌توان بازگشت به نفت 100- 120 دلاری را تصور کرد زیرا در این صورت فروشندگان مواد انرژی زای گران هم به بازار باز خواهند گشت.

به گفته نماینده عربستان سعودی در اوپک الان  برای این کارتل نه نگهداری نرخ نفت بلکه حفظ توازن بازار سودآور است. رسانه‌های بحرین با نقل قول از ماضی نوشتند: ما این امر را درک می‌کنیم که همه کشور ها به حصول درآمد های بالا احتیاج دارند، ما همین را می‌خواهیم و نه تنها برای خودمان بلکه برای نسل های بعدی.

به نظر می‌رسد که این‌گونه اظهارات نمایندگان اوپک در جریان معاملات دیروز تأثیر گذاشته و نرخ نفت به بی ثباتی گروید. در نیمه اول روز نفت «برنت» به شدت تا بشکه ای 54 دلار سقوط کرد و در جریان روز چنان جهش هایی کرده بود که معمولاً در زمان آرام در طول چند روز مشاهده می شود.

در این هنگام  روحیه دولت روسیه خوش‌بینانه است و مقامات روسیه هنوز به آغاز عصر نفت ارزان باور نکردند. آلکسی اولوکایف وزیر توسعه اقتصادی روسیه قبلاً گفته بود که نوسانات نرخ نفت چشم گیر نخواهد بود و نرخ میانگین سالانه نفت حتی بالاتر از شاخص های جاری خواهد بود. وی گفت: نرخ نفت در جستجوی موازنه جدید است. و در آینده شاهد صعود و سقوط آن خواهیم بود ولی اندازه آن فاجعه بار نخواهد بود. گمان می‌کنم که واحد اندازه‌گیری آن نه  چند ده‌ بلکه چند عدد دلار خواهد بود.

برخی محققان موضع وزیر را قبول کردند. به گفته ایوان کاپیتونوف دانشیار کرسی تنظیم دولتی اقتصاد در آکادمی اقتصاد مردمی و خدمت دولتی روسیه، در فشار قیمتی آشکارا یک سرحد دیده می‌شود و خیلی‌ها می‌گویند که نفت برنت  ارزان‌تر از بشکه ای 45 دلار نخواهد شد. این کارشناس اطمینان دارد که حتی دار سه ماهه سوم سال جاری نفت به 80 دلار خواهد رسید.

در وزارت دارایی روسیه شک دارند که نفت وقت مدیدی در سرحد 50 دلاری بماند و حساب می‌کنند که بر اثر رشد قیمت نفت بودجه روسیه در سال 2017 کسری نخواهد داشت. آنتون سیلوانوف وزیر دارایی روسیه در اوایل ماه مارس گفت: با رسیدن نرخ نفت به بشکه ای 70 دلار این کار امکان‌پذیر است.

برخی محققان در مورد گفته‌های سیلوانوف در این باره که روسیه به حساب نرخ بالای نفت می‌تواند در سال 2017 بودجه بدون کسری داشته باشد شک دارند. خانم آنا کوکاروا  تحلیلگر شرکت «الپاری» معتقد است که اتظارات سیلوانف فقط در صورت وقوع جهش بزرگ در اقتصاد و صنایع روسیه برآورده خواهد شد. این جریان در صورتی خواهد بود که یک تعداد رشته‌های اقتصاد رو به توسعه سریعی گذاشته و بتوانند نبود درآمد های حاصله از فروش مواد خام را جبران کنند.

 

ولادیمیر تیخومیروف کارشناس روس بر این عقیده است که دسترسی به بودجه فاقد کسری تنها در صورت کاهش دادن هزینه‌ها و بهره گیری ثمربخش از درآمد بودجه امکان‌پذیر است. ولی این امر برای اقتصاد خبر خوبی نیست. زیرا بخاطر کاهش هزینه‌های دولتی آهنگ رشد اقتصاد حتی در صورت موجودیت نرخ مناسب مواد خام پایین خواهد بود.     

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала