مناسبات جنجالی آمریکا و اسرائیل

© AP Photo / Carolyn Kasterنخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و رئیس‌ جمهور آمریکا باراک اوباما
نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو و رئیس‌ جمهور آمریکا باراک اوباما - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شورای امنیت سازمان ملل اهرم اصلی تأثیر گذاری واشنگتن بر اسرائیل است

پیروزی ائتلاف حاکم در اسرائیل با جنجال های پر سرو صدای دیپلماتیک همراه بود. باراک اوباما ، رئیس جمهور آمریکا، فهماند که وعده بنیامین نتانیاهو در باره اینکه اجازه تشکیل کشور فلسطین را نخواهد داد جدی گرفته است. نتانیاهو برای چهارمین بار خود را جهت اشغال کرسی نخست وزیری آماده می کند. هر چند به این ترتیب آقای نتانیاهو نکته کلیدی سیاست واشنگتن در خاور نزدیک را زیر علامت سوال می برد. اهرم های فشار بر اسرائیل در نزد کاخ سفید چندان زیاد نیست – به ویژه که نخست وزیر اسرائیل از حمایت بی قید و شرط جمهوریخواهان در کنگره برخوردار شد که اکثریت را در کنگره تشکیل می دهند.

اوایل ماه مارس، زمانی که بنیامین نتانیاهو بر خلاف اراده کاخ سفید در کنگره سخنرانی کرد و مذاکرات آمریکا با ایران را مورد سرزنش قرارداد به نظر رسید که مناسبات کشور یهودی با دولت آمریکا به پایین ترین سطح خود رسیده است. پس از انتخابات پارلمانی در اسرائیل، که حزب بنیامین نتانیاهو همانا به برکت آن سخنرانی و پذیرایی گرم جمهوریخواهان از او برنده شد معلوم شد که از شدت بیگانگی مناسبات آمریکا – اسرائیل کاسته نشده است.

اعلامیه بیسابقه شدید ماقبل انتخاباتی بنیامین نتانیاهو علت جنجال دیپلماتیک دیگر بود که قول داد مانع از تشکیل کشور فلسطین شود. بدین ترتیب او نظریه ای را مورد تردید قرار داد که آمریکا طی دهه های اخیر آن را سنگ بنای سیاست خود در منطقه قرار داده است. در واقع تمام تلاش های کاخ سفید در باره حل و فصل مسأله فلسطین – اسرائیل از ارزش افتاد. از ماه ژوئیه سال 2013 میلادی وقتی فرایند صلح آغاز گشت و جون کری ، وزیر امور خارجه آمریکا بیش از 10 بار به منطقه سفر کرد، با وجود فقدان پیشرفت، مقامات اسرائیل تا کنون دست به صدور اعلامیه هایی نمی زدند که در نزد دولت آمریکا غیر مجاز باشد.

هر چند پنج شنبه گذشته بنیامین نتانیاهو پس از پیروزی در انتخابات، سخنرانی خود را ملایم تر کرد و گفت که مثل سابق از نظریه « دو کشور» حمایت می کند و باید منتظر شرایط مناسب برای اجرای این ایده باشیم. در کاخ سفید فهماندند که نخست وزیر اسرائیل از خط ممنوعه عبور کرد. جوش ارنست سخنگوی کاخ سفید موضع آقای نتانیاهو را « خودخواهانه و تاکتیک بدبینانه ماقبل انتخاباتی نامید که شایسته ارزش های نبود که اسرائیل و آمریکا آنها را مشترک می دانند». باراک اوباما در مصاحبه با نشریه اینترنتی Huffington Post که در روز یکشنبه منتشر شد اعلام کرد: « در زمینه اوضاع جدید بطور جدی باید به فکر آن بود که آمریکا از چه امکاناتی بر خوردار است تا مانع از لغزش اوضاع منطقه به گودال هرج ومرج شود». باراک اوباما گفت: « من به نتانیاهو فهماندم که ما به فرمول « دو کشور برای دو ملت» باور داریم و به یگانه راه برای رسیدن به امنیت دراز مدت در اسرائیل ادامه خواهیم داد البته اگر اسرائیل می خواهد بطور همزمان یک کشور یهودی و دمکراتیک باقی بماند».

شورای امنیت سازمان ملل در این اوضاع دشوار اهرم اصلی تأثیر گذاری واشنگتن بر مقامات اسرائیل است. آمریکا قبلا همیشه ابتکارات فلسطین را در شورای امنیت سازمان ملل را وتو می کرد و مانع از تصویب آنها می شد که در تضاد با منافع اسرائیل قرار داشت. حال واشنگتن می تواند پیشنویس قطعنامه ای را در شواری امنیت مطرح کند که حاوی چارچوب های زمانی و ارضی تأسیس کشور فلسطین باشد و عقب نشینی های قابل توجهی از طرف اسرائیل را طلب کند. آمریکا می تواند دوباره از اسرائیل بخواهد به مرزهای سال 1967 میلادی برگردد (و شهرک های یهودی نشین در اراضی فلسطین ویران شوند). باراک اوباما اولین رئیس جمهور آمریکا بود که در پایان اولین دوره ریاست جمهوری خواهان ویرانی شهرک های شد.

اوضاع مشابهی قبلا نیز در مناسبات آمریکا –اسرائیل بروز کرده بود، اما رهبر کشور یهودی همیشه سعی می کرد توازن بین روحیات انتخاب کنندگان خود که از موضع شدید در رابطه با فرایند صلح فلسطین — اسرائیل و برنامه هسته ای ایران برخوردارند و خط مشی سیاست خارجی متحد اصلی ژئوپلیتکی خود را رعایت کند. اینک این توازن به برکت اتحاد نخست وزیر اسرائیل با جمهوری خواهان که اکثریت را در کنگره آمریکا تشکیل می دهند،بهم خورده است. آقای نتانیاهو امیدوار است که جمهوریخواهان بتوانند به او کمک کنند هر گونه ابتکار ریاست کاخ سفید را بلوکه کند که در تضاد با منافع اسرائیل قرار داشته باشد و در آینده بتواند کنترل خود را بر دولت برقرار سازد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала